لوگو باشگاه زندگی

باشگاه زندگی

انتخاب آگاهانه

زندگی عاشقانه

کاری از اداره فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی

InShot_۲۰۲۴۰۲۰۴_۱۵۰۲۵۱۸۶۳

چگونه در بستر شبکه‌های اجتماعی خیانت رخ می‌دهد؟

خیانت به رابطه‌ای گفته می‌شود که یک فرد با فردی به جز همسر خود ارتباط عاطفی و جنسی برقرار کند و یکی از معضلات بسیار مهم رد روابط زوجین خیانت است. خیانت می‌تواند یک زندگی مشترک را تا مرز فروپاشی پیش ببرد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی نوع روابط میان انسان و ها و پیچیدگی آنها نیز بیشتر شده است.

هر چند خیانت، از دیرباز یکی از آسیب‌های زندگی مشترک بوده است اما در حال حاضر این پدیده نسبت به گذشته بیشتر رخ می‌دهد. در گذشته آشنایی دو فرد مستلزم حضور فیزیکی آنها در شرایط و مکان خاصی بود، در صورتی که امروزه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی این ارتباط را سهل‌تر کرده کرده است. این روابط گاها منجر به خیانت زوجین به یکدیگر می‌شود.

کم‌سوادی و ناآگاهی

روابط میان کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌تواند از یک کامنت و فالو کردن ساده آغاز شود که ابتدا بسیار مثبت به نظر برسد اما اگر همین روابط به صورت کنترل نشده ادامه یابد می‌تواند منجر به خیانت در همسران شود.

یکی از دلایل رواج خیانت در بستر فضای مجازی این است که ابزار تکنولوژی امروزه در دسترس همگان قرار دارد اما سواد و فرهنگ استفاده آن به میزان فراوانی خود این ابزار وجود ندارد. بنابراین وقتی فرد با این فضا آشنا می‌شود به علت فقر فرهنگی و بی‌اطلاعی ساعات زیادی را در این فضا وقت می‌گذارد و ممکن از خانواده خود غافل شود و وارد روابط بدون چارچوب در شبکه‌های اجتماعی شود.

کم‌رنگ شدن ارزش‌های دینی و اخلاقی

می‌توان گفت هر چه قدر اعتقادات مذهبی یک فرد کم‌رنگ تر باشد، بیشتر در زمینه آسیب خیانت کردن به همسر قرار می‌گیرد. وقتی فردی در روابط خود خدا را ناظر نمی‌بیند، وارد شدن به یک رابطه خارج از چارچوب شرع و قانون برایش ساده‌تر است. گاهی فرد در خانواده‌ای رشد می‌یابد که ارزش‌های اخلاقی در آن جایگاه خاصی ندارد و استحکام پیوند زناشویی را محترم نمی‌شمرد. برای افرادی که اینکه رشد یافته و اجتماعی شده‌اند خیانت کردن در بستر فضای مجازی و حقیقی راحت‌تر است.

نارضایتی از زندگی مشترک

هر چند برخی از کارشناسان معتقدند نارضایتی از زندگی مشترک تنها یک بهانه برای خیانت کردن است اما در افرادی که دست به خیانت می‌زنند این موضوع را بسیار می‌شنویم که در زندگی زناشویی خود احساس خلأ می‌کردند و دچار کمبودهایی بودند و آن در فرد دیگری یافتند. حتی اگر این گزینه را یک بهانه به حساب بیاوریم اما این اصل صحیح و ثابت شده است که عدم صمیمیت و نیاموختن مهارت های زندگی می‌تواند آسیب‌های بسیاری را در زندگی مشترک زوجین به وجود آورد.

فضای مجازی بستری برای خیانت

طبیعتاً شبکه‌های اجتماعی به بستری مطمئن برای خیانت به زوجین تبدیل شده است. به گونه‌ای برخی کاربران حتی از نام و عکس حقیقی خود استفاده نمی‌کنند و به راحتی می‌توانند از این گمنامی برای وقوع خیانت استفاده کنند. برخی از افراد در فضای حقیقی ممکن است به خیانت دست نزنند چرا که از افشای رابطه خود و برچسب های اجتماعی و بی‌آبرویی واهمه دارند. اما همین افراد در فضای مجازی بدون در نظر گرفته هیچ یک از این مشکلات ممکن است به سمت خیانت های مجازی کشیده شوند چرا که هیچ بهایی بابت آن نمی‌دهند.

برای پیشگیری از افتادن به دام چنین آسیبی باید به صورت کنترل شده و در مواقع لزوم از شبکه های اجتماعی استفاده کنیم. و اگر از آن استفاده می‌کنیم بایدها و نبایدهای آن را بیاموزیم و همواره به اصول اخلاقی پایبند باشیم.

نگاه حایز اهمیت دیگر آن است که، وقتی سن استفاده از فضای مجازی کاهش یافته است بهتر است به کودکان خود درباره آسیب های این فضا آموزش دهیم و استفاده او را از این فضا به طرق صحیح کنترل کنیم تا در آینده دچار معضلی مانند خیانت نشود.

زهره علوی

انتهای پیام

ما را در ایتا دنبال کنید

پیشنهاد میکنیم این مطالب را هم بخوانید