لوگو باشگاه زندگی

باشگاه زندگی

انتخاب آگاهانه

زندگی عاشقانه

کاری از اداره فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی

InShot_۲۰۲۴۰۲۰۴_۱۵۰۲۵۱۸۶۳

نقش باورهای دینی در سبک زندگی خانواده

در اسلام خانواده مانند درختی می ماند که باورها و عقاید افراد ریشه های آن هستند و ارکان و وظایف اعضای خانواده تنه و شاخه های آن می‌باشند. ریشه های یک درخت استحکام ، مقاومت و دوام آن درخت هستند. هرچقدر که خانواده ریشه های قوی تر و بهتری داشته باشد، آن خانواده شاداب تر ،با طراوت تر و پر ثمرتر خواهد بود.

ما در این مقوله به سه مورد از مهمترین موارد اعتقادی و ریشه ای که در سبک زندگی زوجین مسلمان به شدت تأثیر گذار بوده و هستند به اختصار و به صورت کلی اشاره می نماییم.امید است که زوجین با مطالعه ی این متن به اهمیت و ضرورت باورهای دینی در سبک زندگی خود پی برده و نسبت به دریافت و فهم بیشتر این مبانی نظری در جهت بهبود کیفیت زندگی خود اهتمام ورزند.

الف) اعتقاد به پرودگار یکتای بی همتا در خانواده

زوجینی که به وجود خالق بی نظیر اعتقاد دارند، او را می شناسند و به صفات و ویژگی های او آشنا هستند اولاً به جایگاه خود در نظام هستی آگاه هستند. یعنی می‌دانند که چه موجودی هستند، برای چه خلق شده اند و هدفشان از زندگی در این دنیا چیست، بنابراین به وظایف اصلی خود نیز آگاه هستند.

دوماً از جهت اینکه با صفات پرودگار متعال آشنا هستند، او را حاضر و ناظر بر اعمال خود می‌بینند.می دانند که خداوند همیشه و در همه جا بر اعمال آنها آگاه است، و از رگ گردن به آنها نزدیک تر است.

از این جهت خود مراقبتی دارند و مراقب رفتار ، گفتار و کردار خود در ارتباط با همسر و اعضای خانواده هستند. مراقبند که آنها را مورد ظلم و آزار قرار ندهند و نسبت به آنها رفتاری خدایی و خداپسندانه داشته باشند. به آنها عشق بورزند، محبت کنند، عفو وگذشت و ایثار داشته باشند، رحم و دلسوزی کنند، کمک دهنده و حمایتگر و پشتیبان باشند و بطور کلی تا جایی که در توان دارند رفتار و گفتار و کردار خود را به صفات الهی و آنچه رضایت خداوند در آن است نزدیک سازند.

ب) اعتقاد به نبوت و امامت

همسرانی که به وجود پیامبران الهی و ائمه معصومین علیهم السلام معتقد هستند و به عصمت و طهارت و اوج کمال انسانی آنها ایمان دارند، در زندگی مشترک شان این انسان های برگزیده را الگوی خود قرار می دهند و در تعاملات اجتماعی خود و بخصوص در رفتار با همسر و فرزندان به ایشان اقتدا می کنند.

درست است که زندگی معصومین علیهم السلام در زمانهای بسیار دوری بوده است اما این برگزیده‌های الهی نمونه ی عینی و دقیقی از انسان کامل هستند که بر روی زمین زندگی کردند. آنها ازدواج کردند، فرزندان زیادی تربیت کردند، اهل تجارت و عبادت و سیاست بودند. در اجتماع حضور داشتند و مردم با آنها از نزدیک معاشرت داشتند. دانشمندان ما می توانند با مطالعه دقیق سیره ی اهل بیت علیهم السلام و با نگاهی جدید به سبک زندگی آنها از زوایای نو، جنبه‌های جدیدی را از منش و رفتار آنها کشف نمایند . ولی آنچه که از سیره فعلا به دست ما مسلمانان رسیده است، هنوز به عنوان بهترین شیوه ی همسرداری مطرح می شود. زندگی سالم،عاشقانه، موفق و پرثمر حضرت علی علیه السلام و حضرت زهرا علیها سلام یک نمونه ی بی‌نظیر را در سبک زندگی اسلامی به زوجین مسلمان ارائه می دهد.

از انتخاب همسر گرفته تا مهریه ، جهیزیه ، انتخاب مسکن، رفتار محترمانه ، عشق و مهرورزی ، حمایت عاطفی و اجتماعی ، پشتیبانی و ایثار ، همدلی و همکاری و همراهی زوجین، اتحاد در تربیت فرزندان و مسائل دیگری که جزء به جزء آنها را دخت پیامبر اسلام و مولای متقیان در زندگی مشترک ده ساله شان برای انسان‌ها ارائه داده اند، بهترین و کاملترین نمونه ی دست نیافتنی برای زوجینی است که به دنبال خوشبختی موفقیت هستند.

ج) اعتقاد به معاد، حسابرسی و زندگی جاودان در آخرت

از آثار این باور در گفتار ، رفتار و کردار زوجین می توان به این موارد اشاره نمود؛

✓ هدفمندی زوجین در زندگی

اعتقاد به معاد باعث می‌شود زوجین از همان ابتدا از انتخاب همسر گرفته تا مراحل بعدی و فرزند دار شدن، اهداف عالی خود را درنظر داشته باشند و در راستای اهداف عالی انسانی مسیر زندگی خود را مشخص نمایند. حواسشان باشد که فقط یکبار فرصت زندگی کردن دارند از این رو برای زمان خود برنامه ریزی کنند. دانش و مهارتهای لازم را برای یک زندگی موفق و سالم کسب کنند و در جهت رسیدن به تکامل و اهداف عالی انسانی تلاش نمایند.

به عنوان مثال در ملاک های خود برای انتخاب همسر اهداف عالی خود را مدنظر گرفته و ملاک هایی مانند تقوا، اخلاق خوب، دانش، فهم و درک طرف مقابل و مسائلی از این قبیل، را در نظر بگیرند. و یا برای استحکام زندگی و روابط موفق زناشویی، مهارت‌های همسرداری را حتماً و لزوماً بیاموزند.

✓ مبارزه با مشکلات

اثر دیگری که زوجین در این باور به آن دست می‌یابند این است که به سختی ها و مشکلات زندگی به دیده یک امتحان بزرگ الهی بنگرند و برای رفع آنها اگر امکان داشته باشد، تلاش نموده و اگر مانند بیماری های ناعلاج و معلولیت های جسمانی امکان رفع شدن آنها نباشد، سازگاری پیدا کنند. زوجینی که معاد باور هستند در برابر مشکلات زندگی سر خم نمیکنند. آنها مقاوم و محکم در کنار یکدیگر با این مشکلات دست و پنجه نرم می کنند تا خود را بسازند، رشد کنند و بزرگ شوند. آنها در حقیقت خود را برای زندگی در سرای جاویدان آماده میکنند.

✓ خود کنترلی و خود مراقبتی

اثر خوب دیگری که اعتقاد به معاد و حسابرسی بر سبک زندگی زوجین دارد این است که آنها گفتار، رفتار و کردار خود را مرتبا تحت کنترل داشته باشند. چون به گفته قرآن: «فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرّاً يَرَهُ‏»(آیه ۷و۸ سوره زلزله)

پس هر كس به مقدار ذرّه‏اى كار نيك كرده باشد همان را ببيند. و هركس هم ذره‏اى كار بد كرده باشد آن را ببيند!

یعنی همسران باید برای کوچکترین اخم و ناراحتی خود نسبت به همسرشان در آن دنیا پاسخگو باشند، چه برسد به ظلم و آزار و اخلاق های بد!

این خود کنترلی و خود مراقبتی زوجین باعث میشود زندگی مشترک آنها در مسیر ملایم تر و منعطف تری حرکت کند، و زوجین تنش ها ی کمتری در روابط خود داشته باشند.

نتیجه گیری:

باورهای دینی در سبک زندگی زوجین تأثیر مستقیم و زیادی داشته بطوریکه باعث ارتقاء سطح کیفیت زندگی زوجین میشود ، و روابط آنها را مستحکم تر و پایدارتر می‌سازد. بنابراین امیدواریم دختران و پسرانی که داعیه ی مسلمانی دارند و در شرف ازدواج هستند، قبل از ازدواج به پرورش و تقویت باورهای دینی خود اهتمام ورزند تا زندگی خوب و خوش و پر از موفقیتی را داشته باشند.

فاطمه سازمندحسینی پژوهشگر مباحث خانواده

انتهای پیام

ما را در ایتا دنبال کنید

پیشنهاد میکنیم این مطالب را هم بخوانید