لوگو باشگاه زندگی

باشگاه زندگی

انتخاب آگاهانه

زندگی عاشقانه

کاری از اداره فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی

InShot_۲۰۲۴۰۲۰۴_۱۵۰۲۵۱۸۶۳

عوامل نشاط در خانواده

خانواده کوچکترین نهاد اجتماعی و در عین حال قوی ترین نهاد انسان سازی است چرا که سرچشمه های آغاز حیات انسان در آن شکل می‌گیرد. شکل گیری شخصیت فرد در خانواده رقم میخورد و روحیه فرد تا حد زیادی به مناسبت داخل خانواده بازمی‌گردد. اگر فرد در یک خانواده پویا و با نشاط رشد یابد از افسردگی و خمودگی به دور است و در بسیاری از عرصه های زندگی فردی و اجتماعی موفق عمل می‌کند.

اهمیت وجود شادی و سرزندگی در خانواده وقتی بیشتر می‌شود که خانواده را به عنوان عضو مهمی از جامعه در نظر بگیریم که هر چه خانواده ها شادتر باشند، جامعه ای فعال تر و پویاتر خواهیم داشت. وقتی از شادی و نشاط حرف می‌زنیم مقصودمان خوشی‌های آنی مخرب نیست بلکه سرخوشی و شعفی است که از درون اعضای خانواده مخصوصا زوجین نشات می‌گیرد.

توجه به پدیده‌های نشاط انگیز

برخی افراد را می‌بینیم که در دنیای روزمرگی و زندگی ماشینی به شدت غرق شده اند و یا ذهن خود را به شدت درگیر نقاط تاریک و منفی زندگی کرده‌اند، این افراد فرصت‌ها را برای دیدن و لذت بردن از شادی های بزرگ و کوچک زندگی از دست می‌دهند، مدام به دنبال خوشبختی می‌دوند در حالی که ممکن است همین حالا هم غرق خوشبختی باشند. باید به این درک برسیم که در اکنون و حالا زندگی کنیم، تجربیات ناموفق گذشته و حسرت‌ها را رها کنیم و با نگرانی برای آینده، امروزمان را تباه نسازیم.

شادی و نشاط چیزهای عجیب و غریبی نیستند، تنها باید نگاه خود را به زندگی تغییر دهیم. چه بسا در آینده به روزهای گذشته بنگریم و متوجه شویم خوشبختی و شادی در همان روزهایی بوده است که به سادگی از کنار آن گذشتیم و مدام در انتظار شادی و خوشبختی در آینده بودیم.

شادی و رضایت از زندگی نیز همان نعمت‌هایی هستند که با شکرگزاری می‌توانیم آن را افزون کنیم. خوشبختی‌های روزمره زندگی را ساده نشماریم و بابت آن خداوند را شکر کنیم و آینده را به او بسپاریم.

معجزه صمیمیت

زن و شوهر به عنوان الگوهای فرزندان باید روابط عاطفی و صمیمانه‌ای ابتدا میان خود و سپس با فرزندان ایجاد کنند. در خانواده‌ای که اعضای آن با یکدیگر صمیمی هستند و در موانع و مشکلات و شادی ‌ها در کنار یکدیگر هستند، به ندرت غم و اندوه مجال حضور پیدا می‌کند.

شوخ طبعی و خنده

توصیه می‌شود همسران از هر فرصتی برای شوخی و خنداندن یکدیگر استفاده کنند. شوخی و خنده اندوه را می‌کاهد و نقش مهمی در شادکامی و طراوت خانه دارد. پیامبر خدا(ص) یکی از ویژگی‌های اهل ایمان را شوخ‌طبعی آنها می‌داند.

البته لازم است حد و مرز شوخی کردم را بدانیم و زیاده روی نکنیم و شوخ طبعی های ما رنگ و بوی تحقیر و توهین به خود نگیرد.

دور هم جمع شوید

ساعاتی از روز را به بهانه چای نوشیدن و بازی های دسته جمعی کنار هم بگذرانید. به یکدیگر محبت کنید و مشکلات راه کار بگذرانید و به شوخی و خنده بپردازید. همین مسایل کوچک و پیش پا افتاده است که پیوند های عاطفی میان اعضای خانواده را زنده و پویا نگه می‌دارد. رسول گرامی اسلام (ص) در این رابطه می‌فرمایند: نشستن مرد در کنار خانواده اش، نزد خداوند متعال دوست داشتنی تر از اعتکاف در مسجد من است.

زهره علوی

انتهای پیام

ما را در ایتا دنبال کنید

پیشنهاد میکنیم این مطالب را هم بخوانید