لوگو باشگاه زندگی

باشگاه زندگی

انتخاب آگاهانه

زندگی عاشقانه

کاری از اداره فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی

InShot_۲۰۲۴۰۲۰۴_۱۵۰۲۵۱۸۶۳

تاثیر سبک زندگی بر رضایت زناشویی

رضایت زناشویی باعث تداوم در ازدواج می‌شود و سبک زندگی یکی از دهها عواملی است که بر رضایت زناشویی تاثیرگذار است.

«سبک زندگی» مجموعه‌ای دربرگیرنده از ارزش‌ها، طرز تلقی‌ها، حالت‌ها، شیوه‌های رفتاری و سلیقه‌ها است. سبک زندگی از نگاه جامعه شناسی، پلی است که بین انتخاب‌های فرد و عوامل ساختاری محدود کننده و همینطور تجارب افراد در میادین اجتماعی مختلف و مفاهیمی مانند فرهنگ هویت، سلیقه، مصرف، نوگرایی، فردیت، طبقه و قشر و…را شامل می شود.

«رضایت زناشویی» میزان علاقه ی همسران به یکدیگر و نگرش مثبت آنان به متأهل بودن است که به این عوامل بستگی دارد: مسائل شخصیتی ، ارتباط ، مدیریت مالی ، رابطه جنسی ، خانواده و دوستان ، فرزندان و فرزند پروری، تحریف آرمانی، حل تعارض، فعالیت های اوقات فراغت ، نقش های مساوات طلبی و جهت گیری مذهبی.

سبک زندگی به معنایی که همه ی چیزهایی که اشتراک در آنها باعث بوجود آمدن تماس بیشتری می شود و تماس بیشتر، شباهت درک شده ی بیشتری را در ارتباط زوجین جلوه گر می‌کند، منجر به موقعیت های بین فردی می شود که نتیجه بخش است.

همچنین تماس بیشتر بین زوجین باعث بوجود آمدن تصورات یکسان می‌شود و همین تصورات یکسان در اعمال زوجین عینیت پیدا کرده و از فعالیت ها و دل مشغولی های تقریباً مشابهی که باعث نزدیک تر شدن زن و مرد میشود ، برخوردار می شوند.

بنابراین هر چه سبک زندگی زوجین به یکدیگر نزدیک باشد، شاهد اشتراکات بیشتری هستیم، ذهن ها به همدیگر نزدیک شده و گفتگو ها و تماس های بیشتری در ارتباط زوجین حاصل می شود. تصورات یکسان هم از تماس های زیاد زوجین منتج شده و در اعمال عینیت پیدا می کنند و اینگونه میشود که فعالیت ها و دل مشغولی‌های زن و شوهر مشابه هم می‌شوند.

درک بهتر تفکرات و عقاید و تصورات مشترک، همانگونه که به رفتار و دل مشغولیهای نزدیک زوجین ختم می‌شود، رضایت زناشویی را هم در پی دارد.

به بیان ساده تر ، هر کدام از همسران قبل از ازدواج دارای خودها، ذهن ها، نمادها، تفسیر و تعریف از موقعیت های متفاوتی هستند، چون در خانواده ها و فرهنگ های متفاوتی بزرگ شده اند و بنابراین سبک های زندگی متفاوتی دارند.

حالا هر چقدر سبک های زندگی این دونفر به یکدیگر نزدیک باشد، تعریف های یکسان تر و مشابه تری از موقعیت ها دارند و معناسازی ها و تفسیر هایشان از رفتارها و گفتارهایشان به هم نزدیکتر می شود .

این نوع همسران خودهای انعطاف پذیرتری داشته و آمادگی شان برای تغییر و نزدیکی به همسرشان بیشتر است.

این زوج چون درک بهتری از یکدیگر دارند بهتر گفت‌وگو می کنند ، مشورت هایشان پر ثمرتر است و در روابطشان احساس امنیت بیشتری دارند، و همین میشود که رضایت زناشویی در آنها بالاتر است.

فاطمه سازمند

انتهای پیام

 

ما را در ایتا دنبال کنید

پیشنهاد میکنیم این مطالب را هم بخوانید