لوگو باشگاه زندگی

باشگاه زندگی

انتخاب آگاهانه

زندگی عاشقانه

کاری از اداره فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی

InShot_۲۰۲۴۰۲۰۴_۱۵۰۲۵۱۸۶۳

اختلافات اعتقادی و مذهبی در زندگی مشترک

در ازدواج و بررسی‌های پیش از آن، زن و مرد بایستی درباره پیش‌زمینه‌های مختلف طرف مقابل گفتگو و تحقیق کنند. یکی از این موارد مهم، موضوعات اعتقادی و مذهبی است که اگر به درستی مورد توافق قرار نگیرد به یکی از چالش‌های بزرگ زندگی مشترک تبدیل می‌شود.

با وجود اهمیت بالای این مسئله گاهی پیش می‌آید که افراد پیش از ازدواج به دلایل مختلفی این موضوع را نادیده می‌گیرند. ممکن است یکی از این دلایل، هیجانات و احساسات عاشقانه پرشوری باشد که مجال پرداختن به دیگر مسائل را از افراد سلب کند و پس از فروکش کردن عواطف عاشقانه به یک مسئله بغرنج در زندگی مشترک تبدیل شود. وقتی رابطه زوجین به دلیل مسائل اعتقادی به چالش کشیده می‌شود، باید پیش از فکر کردن به آخرین راه حل یعنی جدایی، به فکر حل این مسئله باشند.

هر چه میزان مشترکات مورد قبول زوجین کمتر باشد چالش شدیدتری را در پی دارد. به‌عنوان مثال هر دو نفر مسلمان هستند و دین اسلام را قبول دارند و فقط درباره برخی مسائل مانند حد و حدود پوشش اختلاف دارند اما گاهی پیش می‌آید که یکی از زوجین دین اسلام را قبول دارد و دیگری وجود خدا را منکر است. اختلافات مذهبی می‌تواند در ابعاد مختلف زندگی مانند تعاملات اجتماعی، تربیت فرزند و رسومات و ارزش‌های فرهنگی بروز و ظهور داشته باشد. حال چگونه باید با این اختلافات کنار آمد؟ در ادامه راهکارهایی برای این مسئله پیشنهاد می‌شود.

تمرکز بر مشترکات اعتقادی

توانایی تحمل تفاوت‌ها در زندگی یکی از عناصر مهم برای بقای زندگی مشترک است که هر قدر توانایی فرد در این زمینه بالاتر باشد، زندگی پایدارتری را خواهد داشت. تفاوت‌های مذهبی و اعتقادی نیز از این دست هستند. به طور حتم شما و همسرتان بر اساس یک‌سری اشتراکات مذهبی تصمیم به ازدواج گرفته‌اید، هرچند ممکن است رفته رفته پس از ازدواج پی به تفاوت‌های مذهبی خود ببرید اما همواره باید آن نقاط اشتراک را به یاد آورید و همچنین در بهبود رابطه خود و کاهش اختلافات خود بکوشید. هر چه بیشتر بر نقاط اختلاف تمرکز کنید، بیشتر دچار چالش و درگیری و دلسردی از زندگی مشترک و همسرتان می‌شوید، در صورتی که می‌توانید زاویه نگاه تان را به مسئله تغییر دهید.

تساهل و نادیده گرفتن

اجازه ندهید اختلافات مذهبی شما را به دشمنان قسم خورده یکدیگر تبدیل کند. عقاید مذهبی هم را به سخره نگیرید و به آن اهانت نکنید. تلاش برای خشمگین کردن همسرتان روشی بسیار نامعقول و جنجال‌آفرین است. تا جایی که می‌توانید به یکدیگر سخت نگیرید و به اصطلاح با هم سازش کنید و حتی در برخی موارد خود را عمدا به غفلت بزنید. در عوض مدتی بعد به صورت غیرمستقیم و صمیمانه به همسرتان این مسئله را منتقل کنید که ارزش‌ها و عقاید شما در رابطه با موضوع مورد غفلت واقع شده، چگونه است.

به تفاهم رسیدن با گفتگو

با یکدیگر به مذاکره بنشینید و بر سر برخی اصول و قواعد مورد نظرتان به توافق برسید. در گفتگو باید از خودخواهی و تحمیل عقاید خود بپرهیزید. احترام متقابل و رعایت انصاف و صداقت یکی از اصول اولیه یک گفتگوی راهگشا است. عقاید مذهبی خود را به صورت منطقی و با زبان نرم و لین برای همسرتان بازگو کنید. او را دوستانه و با محبت مجاب کنید که این ارزش‌ها نه تنها لطمه‌ای به زندگی مشترک‌تان وارد نمی‌سازد، بلکه ضامن استحکام و پایداری آن نیز می‌شود.

مراجعه به یک مشاور متخصص

برای حفظ زندگی مشترک تان و حذف اختلافات مذهبی خود به مشاور متخصص مراجعه کنید و راهکارهای مناسب مشکلات خود را بیابید. باید در انتخاب مشاور برای این موضوع دقت کنید. مشاورانی که در زمینه های دینی و اعتقادی اطلاعات کافی ندارند برای مشاوره دادن به شما در این زمینه مناسب نیستند.

زهره علوی

انتهای پیام

ما را در ایتا دنبال کنید

پیشنهاد میکنیم این مطالب را هم بخوانید