لوگو باشگاه زندگی

باشگاه زندگی

انتخاب آگاهانه

زندگی عاشقانه

کاری از اداره فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی

InShot_۲۰۲۴۰۲۰۴_۱۵۰۲۵۱۸۶۳

چرا زندگی مشترک زوجین پس از مدتی سرد می‌شود؟ 

سرد شدن در زندگی مشترک از جمله چالش‌هایی است که امکان دارد در هر زندگی مشترکی حتی عاشقانه‌ترین روابط رخ دهد. دلایل این موضوع می‌تواند مسائل متعددی باشد که شاید عمده ترین دلیل آن بی تفاوتی زن و شوهر نسبت به یکدیگر است که در اصطلاح به آن سرد شدن رابطه زوجین می‌گویند.

از علل مهم سردی رابطه زوجین، عدم توجه کافی از سوی زن و شوهر به نیازهای یکدیگر است. علی الخصوص اگر زوجین در ابتدای زندگی روابط عاطفی شدیدی داشته باشند، ممکن است بی توجهی های جزئی نیز بیشتر به چشم بیاید. بی تفاوتی نسبت به همسر ممکن است در سطوح مختلف عاطفی، جنسی و اقتصادی رخ دهد و صمیمیت گذشته کم رنگ تر شود.

فشارهای شرایط اقتصادی

وقتی زوجین بعد از تنگناها و شرایط سخت پس از زندگی مشترک قرار می‌گیرند ممکن است به طور ناخواسته از یکدیگر دور شوند و تمرکز خود را بر امور دیگر بگذارند. به عنوان مثال وقتی شوهر در شرایط مالی بدی قرار گیرد، تحت شرایط روحی نامناسب نیازهای مالی و عاطفی همسرش را نادیده می‌گیرد و برای بهبود شرایط اقتصادی اش بیشتر تلاش می‌کند و ممکن است فرصت کمتری برای پرداختن به نیازهای همسرش را داشته باشد. در ادامه علائم سرد شدن روابط زناشویی را بیشتر توضیح می‌دهیم.

سرد شدن در روابط جنسی

از دلایل بسیار روشن دلسردی زوجین، عدم میل جنسی به یکدیگر است. زن و شوهر احساس می‌کنند به لحاظ روابط فیزیکی از یکدیگر دور شده‌اند و حتی مدت ها است که با یکدیگر رابطه جنسی نداشته‌اند و یا یکی از طرفین با اکراه به این رابطه تن داده است.

سرد شدن روابط عاشقانه

از علائم دیگر این است که زوجین علاقه خود را نسبت به یکدیگر از دست می‌دهند و احساس می‌کنند که یکدیگر را دوست ندارند. در این شرایط ابراز علاقه مانند گذشته برای زن و شوهر راحت نیست و روابط صمیمانه و عاشقانه شان در حال محو شدن است. سرد شدن روابط عاطفی هم می‌تواند به سرد شدن رابطه جنسی بیانجامد و هم می‌تواند نتیجه سرد شدن در رابط جنسی رضایت‌بخش باشد.

بی‌بند و باری اخلاقی

یکی دیگر از مواردی که همسران را نسبت به یکدیگر دچار دلسردی می‌کند، زیر پا گذاشتن اصول اخلاقی و ارزش‌های دینی و فرهنگی است. وقتی زوجین یا یکی از آنها به دیدن فیلم‌های مستهجن و پورنوگرافی تمایل داشته باشد، مدام در حال مقایسه زندگی و کیفیت رابطه جنسی خود با همسرش است. در برخی زوجین نیز دیده می‌شود که به عنوان آموزش از فیلم‌های غیراخلاقی استفاده می‌کنند. در حالی که این فیلم‌ها که نوعی صنعت برای درآمدزایی صاحبان آن است، کاملا دروغ بوده و با زندگی حقیقی بسیار فاصله دارد. این فیلم‌ها نه تنها کمکی به استحکام رابطه زناشویی زوجین نمی‌کند بلکه منجر به دلسردی آنها از یکدیگر خواهد شد.

چه باید کرد؟

وقتی روابط زوجین در همه ابعاد زندگی رو به سرد شدن می‌رود، زن و شوهر به تدریج تعهد خود را نسبت به یکدیگر از دست می‌دهند و ممکن است به خیانت، دروغگویی و آزار و اذیت یکدیگر بپردازند و در مواردی که این روند ادامه یابد به منجر به طلاق عاطفی و قانونی نیز می‌شود.

بهتر آن است که زوجین از ابتدا با فراگرفتن مهارت های زندگی از ایجاد این معضل پیشگیری کنند، چه بسا اگر این مهارت ها را می‌شناختند، از سرد شدن زندگی مشترک خود تا حد زیادی می‌کاستند. اما اگر زندگی مشترک زوجین به سردی دچار شده است، باز هم باید با به کار بستن راهکارهای موثر از متلاشی شدن زندگی خود جلوگیری کنند و به این مشکل به عنوان یک بیماری زودگذر نگاه کنند که قرار است به زودی درمان شود و زندگی شان به حالت متعادل خود بازگردد.

احیای رابطه عاطفی

پیش از آن که سردی زندگی مشترک به اختلافات متعدد منجر شود، تمام تلاش تان را بکنید تا روابط عاشقانه خود را دوباره احیا کنید. پیشنهاد می‌شود حتی اگر احساس می‌کنید تمایل چندانی به این کار ندارید، آن را انجام دهید، چه بسا تمایلات تان نیز در این فرآیند برانگیخته شود. روزهای ابتدایی زندگی مشترک تان را به یاد آورید و روابط و احساسات عاشقانه خود را منجر به دلگرمی شما و همسرتان می‌شد را تکرار کنید. احساس علاقه خود را به همسرتان ابراز کنید و به احساسات و تمایلات او نیز پاسخ مثبت دهید.

زهره علوی

انتهای پیام

ما را در ایتا دنبال کنید

پیشنهاد میکنیم این مطالب را هم بخوانید