لوگو باشگاه زندگی

باشگاه زندگی

انتخاب آگاهانه

زندگی عاشقانه

کاری از اداره فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی

InShot_۲۰۲۴۰۲۰۴_۱۵۰۲۵۱۸۶۳

ضرورت تشکیل خانواده در اسلام | فرزندآوری 

در آموزه های اسلامی اهداف و کارکردهایی برای خانواده بیان شده است به این کار کردها در نوع نگرش به این نهاد مهم اجتماعی تاثیر بسزایی دارد.

فرزندآوری و تداوم نسل بشر یکی دیگر از کارکردهای مهم ازدواج است. اسلام با ترویج ارزشهای فردگرایانه و آسایش طلبانه مانند شعار «فرزند کمتر زندگی بهتره مخالف است.» پیامبر اسلام فرمود: فرزند خواهید؛ زیرا من بر بسیاری شما بر ملل دیگر می نازم.

بکر بن صالح گوید برای حضرت رضا نوشتم پنج سال است که از بچه دار شدن خودداری کرده ام؛ چراکه همسرم فرزند نمی‌خواهد و می‌گوید به خاطر نداری تربیت فرزند مشکل است امام در جواب نوشت: بچه دار شو که خداوند روزیش دهد.

در روایت دیگری امام رضا پندی از پیامبر در مورد انتخاب همسر بیان می فرمایند که بیانگر اهمیت توجه به فرزندآوری در ازدواج است. پیامبر فرمود: با زن سیاه زایا ازدواج کن و با زن زیبای نازا ازدواج نکن؛ زیرا در روز قیامت من به شما بر دیگر امتها مباهات میکنم آیا نمیدانی که فرزندان در زیر عرش برای پدرانشان طلب آمرزش می‌کنند و ابراهیم آنها را حضانت میکند و ساره در کوهی از مشک و عنبر و زعفران پرورششان میدهد!؟

بنابراین اسلام با تشویق زنان و مردان به فرزندآوری، در پی اجرای سیاست افزایش جمعیت است.

حاصل آنکه ازدواج و تشکیل خانواده امری مقدس و پیمانی محکم در اسلام است که نزد خدا ارزش و جایگاه ویژه ای دارد. ازدواج یکی از راهکارهای مهم دین برای پیشگیری از انحرافات اخلاقی و جنسی بوده و پاسخ به یکی از نیازهای طبیعی وجود انسان است. دینداری، خوش اخلاقی، برخورداری از خصوصیات جسمانی مناسب و دارا بودن صلاحیت های خانوادگی از ملاک های مورد نظر اسلام برای ازدواج و از شرایط کفویت به حساب می‌آید. از دیدگاه اسلام مسئله اقتصاد و جایگاه اجتماعی در زمره ملاک های ازدواج قرار نمی گیرد. در اسلام برای ازدواج برنامه ها و رسومی مورد تأیید قرار گرفته است. مراسم خواستگاری تعیین کابین برای زن، اجرای خطبه و صیغه عقد، جشن عروسی و ولیمه ازدواج از جمله مراسم مورد تأیید اسلام است. ازدواج اگر در شرایط مناسب صورت گیرد خانواده که در پناه انتخاب صحیح ایجاد شده ،باشد دارای کارکردهایی مانند تأمین آرامش روانی همسران، ارضای نیازهای عاطفی و ارضای نیازهای جنسی و فرزندآوری خواهد بود.

منبع: محمد تقی فعالی، کتاب سفر با خورشید (زندگی به سبک امام رضا (ع))

انتهای پیام

ما را در ایتا دنبال کنید

پیشنهاد میکنیم این مطالب را هم بخوانید