لوگو باشگاه زندگی

باشگاه زندگی

انتخاب آگاهانه

زندگی عاشقانه

کاری از اداره فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی

InShot_۲۰۲۴۰۲۰۴_۱۵۰۲۵۱۸۶۳

مدارا در تحکیم خانواده در آموزه های دینی

در آموزه های دینی برای رشد و کارایی هر چه بیشتر خانواده و تحکیم این نهاد مهم اجتماعی راهکارهایی بیان شده است. یکی از مهمترین آنها بر اساس آموزه‌های رضوی مدارا است.

مدارا از مهمترین ارزشهای دینی و انسانی و از نشانه های بزرگی و شخصیت انسان است تحکیم خانواده در گرو تحقق این منزلت انسانی است. اگر اهل خانه مدارا را پیشه خود سازند و از کنار ،اشتباهات با اخلاق کریمانه عبور کنند کینه ها به محبت تبدیل خواهد شد حضرت رضا ع فرمود: مؤمن، مؤمن نیست مگر اینکه در او سنتی از نبی باشد؛ سنت پیامبر مدارا کردن با مردم است.

مدارای شوهر با همسر در توجه به خواسته‌های ،مشروع از مسائلی است. که پیشوایان دین و به آن توجه نموده.اند مولا علی (ع) که در سفارش به فرزندش فرمود: با همسرت در همه حال مدارا کن و همراه خوبی برای او باش تا زندگی بر تو گوارا شود.

از دیدگاه امام صادق سه چیز در روابط میان زن و شوهر نیاز است. سازگاری به منظور جلب همراهی و محبت او، خوش خلقی با همسر و رعایت آراستگی ظاهر برای تسخیر قلب او و گشاده دستی و توسعه زندگی برای او رفق و مدارا پیامدهای مثبتی دارند.

تحقیقات نشان داده مدارا در کاهش اختلاف های عاطفی – رفتاری و نیز درمان اختلال‌های روانی مؤثر است .این ارزش انسانی می‌تواند موجب کاهش رفتارهای هنجارشکنانه باشد. از سوی دیگر، نرم خویی و ملاطفت قادر است از بروز یا تشدید بیماری های جسمی نیز جلوگیری کند.

آسان گیری یکی از ارزش‌های دینی و انسانی است که جایگاه بالایی در فرهنگ اسلامی دارد. وجود روحیه سخت‌گیری میان اعضای خانواده ‌آفت‌های زیادی نظیر خیانت و بدخلقی به همراه می‌آورد. در حدیث نبوی آمده است: هرگاه خداوند بخواهد جماعتی را رشد دهد آنها را آسان گیر و عفیف می‌کند و اگر بخواهد قومی را منقرض کند درِ خیانت را به سویشان می‌گشاید.

حضرت رضا (ع) روایت زیبایی از مولا علی (ع) نقل می‌کنند که در آن ویژگی بهترین زنان بیان شده است یکی از این ویژگی‌ها آسان گیری است: بهترین زنان شما چند دسته‌اند، آنکه آسان گیر است، آنکه نرم خو است، آنکه وقتی شوهرش از او خشمگین می‌شود، تا او را از خود راضی نکند نخوابد، آنکه در نبود شوهرش عفت و پاکدامنی خود را حفظ کند، چنین زنی کارگزاری از کارگزاران خدا است و کارگزار خدا البته زیانکار نخواهد بود.

اگر در روابط خانوادگی کسی بودی را جایگزین خوبی کرد، می‌توان به راحتی از خطای او گذشت و عذرش را پذیرفت. حضرت رضا(ع) فرمود: اگر فردی به تو بدی کرد و سپس از تو عذر خواست، عذرش را بپذیر و ساخت نگیر.

منبع: سفر با خورشید، زندگی به سبک امام رضا (ع)، محمد تقی فعالی

انتهای پیام

ما را در ایتا دنبال کنید

پیشنهاد میکنیم این مطالب را هم بخوانید