لوگو باشگاه زندگی

باشگاه زندگی

انتخاب آگاهانه

زندگی عاشقانه

کاری از اداره فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی

InShot_۲۰۲۴۰۲۰۴_۱۵۰۲۵۱۸۶۳

تحکیم خانواده در آموزه های دینی و اخلاق نیکو 

در آموزه های دینی برای رشد و کارایی هر چه بیشتر خانواده و تحکیم این نهاد مهم اجتماعی راهکارهایی بیان شده است. یکی از مهمترین آنها بر اساس آموزه‌های رضوی اخلاق نیکو است.

در قرآن کریم بیش از بیست بار کلمه «معروف» برای جنبه های مختلف روابط خانوادگی به کار رفته است از دیدگاه علامه طباطبایی ،معروف آداب و شیوه های رفتاری مناسب در یک جامعه است که عقلا آن را به رسمیت می شناسند یا هر عمل که افکار عمومی آن را رفتاری شناخته شده و مانوس و با ذائقه اهل آن جامعه سازگار است.

در روایات اسلامی نیز معانی مختلفی برای معروف بیان شده است؛ احسان مصاحبت نیکو با خانواده و مردم و هر عمل پسندیده ای که موافق دستورهای الهی انجام شده باشد امام رضا در حدیث زیبایی توصیه میفرمایند که در رفتار نسبت به همه ـ چه اهل و چه نا اهل – معروف باید رعایت شود. ایشان دلیل عمومیت این توصیه را این گونه بیان می‌فرمایند: چراکه اگر او اهل نیکی نیست تو خود اهل آن هستی.

بر اساس توصیه های پیشوایان دین و رفتار مناسب باعث خوشی گوارایی و کامیابی زندگی میشود عمر را طولانی میکند نشان از شخصیت اجتماعی افراد دارد و از همه مهمتر رفتار مناسب در خانواده ملاکی برای سنجش درجه ایمان افراد به شمار می آید.

جایگاه و ارزش خوش خلقی تا بدان پایه است که به انسان های مؤمن محدود نمی شود بلکه هر کس از این فضیلت بهره مند باشد، ارزشی گران سنگ به دست آورده است. خانواده در پرتو نرم خویی ها و مهربانی ها و گشاده رویی ها رشد یافته و قرین سعادت میشود امام رضا به نقل از رسول گرامی اسلام فرمود: نزدیک ترین شما به من در روز قیامت کسانی هستند که اخلاق نیکو داشته باشند و با خانواده خود بیشتر مهربانی کنند.

خوش اخلاقی کیمیایی است که دلها را جلب میکند، اکسیری است که انسان ها را جذب میکند و گوهری است که از انسان فردی موفق می سازد. بسیاری از درگیری های خانوادگی طلاق ها و پرخاشگری ها در رعایت نکردن این ارزش بزرگ دینی و الهی ریشه دارد جذبه حسن خلق بر دلها تأثير می گذارد، کوه ها را به حرکت در می آورد و روح و روان انسانها را تغییر میدهد. حسن خلق رابطه تنگاتنگی با ایمان دارد و در مقابل کج خلقی نشانه ضعف ایمان به حساب آمده است.

منبع: سفر با خورشید، زندگی به سبک امام رضا (ع)، محمد تقی فعالی

انتهای پیام

ما را در ایتا دنبال کنید

پیشنهاد میکنیم این مطالب را هم بخوانید