لوگو باشگاه زندگی

باشگاه زندگی

انتخاب آگاهانه

زندگی عاشقانه

کاری از اداره فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی

InShot_۲۰۲۴۰۲۰۴_۱۵۰۲۵۱۸۶۳

ضرورت تشکیل خانواده در اسلام| ارضای نیازهای عاطفی

در اندیشه اسلامی، محبت الفبای زندگی خانوادگی است و استحکام بنای خانواده بر پایه محبت استوار می‌شود محبت و ارضای نیازهای عاطفی، بنای زندگی را استوار و روابط همسران را ریشه دار میسازد در سایه دوستی و رفاقت میان اعضای خانواده حس اعتماد به یکدیگر بیشتر شده و کانون خانواده گرم تر می شود و سلامت جسمی و روانی اعضای خانواده نیز تضمین خواهد شد. در منابع اسلامی راهکارها و مهارتهایی برای ارضای نیاز عاطفی اعضای خانواده بیان شده است یکی از این ،راهکارها ارتباط براساس اصل «معروف» و ارتباط شایسته است: وَ عَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوف؛ و با آنها به شایستگی رفتار کنید. ابوالقاسم فارسی می‌گوید از امام رضا معنای آیه «فَإِمساك بمعروف» را پرسیدم. حضرت در پاسخ فرمود: نگه داری زنان با شیوه انسانی؛ یعنی آزاری به او نرساند و هزینه زندگی او را بدون چشم داشتی تأمین کند.

در روایات اسلامی توصیه های فراوانی جهت ارضای نیاز عاطفی زوجین شده است: نشستن مرد در کنار همسرش برتر از اعتکاف در مسجدالنبی است: پیامبر اکرم (ص): نشستن مرد در کنار همسرش نزد خدای بزرگ دوست داشتنی‌تر از اعتکاف در مسجد من است.

مرد در ازای گذاشتن لقمه در دهان ،همسرش پاداش می گیرد:

پیامبر اکرم (ص): مرد در برابر لقمه ای که در دهان همسرش می گذارد پاداش می گیرد.

نگاه محبت آمیز زن و شوهر به یکدیگر سبب جلب محبت الهی می‌شود: پیامبر اکرم (ص): هرگاه بنده به چهره همسرش و همسرش به چهره او بنگرد خداوند به آن دو با نگاه مهرآمیز می‌نگرد.

فشردن دست یکدیگر سبب آمرزش گناهان می‌شود: پیامبر اکرم (ص): هرگاه زن و شوهر دست یکدیگر را بگیرند گناهان آن دو از میان انگشتانشان فرو می‌ریزد.

توجه به نیازهای عاطفی ،همسر برای زنان ارزشی معادل جهاد دارد: پیامبر اکرم (ص): جهاد زن نیکو شوهرداری است.

در روایت زیبایی امام هادی (ع) از الفت دلها و ایجاد مهر و محبت به عنوان ،ثمرات پیوند آسمانی ازدواج یاد می‌کنند: خداوند، وصلت را مایه الفت دلها و پیوستگی نسبی قرار داد. رشته های خویشاوندی را به واسطه وصلت به هم پیوست و آن را مایه مهر و محبت ساخت در این پدیده برای مردمان، نشانه هایی از قدرت و رحمت خداوند است.

امام رضا (ع) نیز الفت بخشیدن میان دلها و افزایش مهر و محبت را یکی از فلسفه های ازدواج بیان می‌کنند: نیکی کردن به خویشاوند و نزدیک ساختن افراد دور به یکدیگر و الفت بخشیدن میان دل ها [ از آثار ازدواج است].

منبع: محمد تقی فعالی، کتاب سفر با خورشید (زندگی به سبک امام رضا (ع))

انتهای پیام

ما را در ایتا دنبال کنید

پیشنهاد میکنیم این مطالب را هم بخوانید