لوگو باشگاه زندگی

باشگاه زندگی

انتخاب آگاهانه

زندگی عاشقانه

کاری از اداره فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی

InShot_۲۰۲۴۰۲۰۴_۱۵۰۲۵۱۸۶۳

تحکیم خانواده در آموزه های دینی| ارتباط مؤثر 

در آموزه های دینی برای رشد و کارایی هر چه بیشتر خانواده و تحکیم این نهاد مهم اجتماعی راهکارهایی بیان شده است. یکی از مهمترین آنها بر اساس آموزه‌های رضوی ارتباط مؤثر است.

ارتباط مفید و سازنده از مهمترین راههای تحکیم بنیان خانواده است. ارتباط مؤثر میان اعضای خانواده اثر مستقیمی در سلامت روانی ایشان داشته و به رشد شخصیتی و هویت یابی افراد خانواده کمک میکند. این مهارت بهترین راه برای از بین بردن سوء تفاهم‌ها و نشان دادن احساسات به دیگر اعضای خانواده است.

آموزه های اسلامی و احادیث ناب رضوی توصیه هایی در مورد رفتار اعضای خانواده دارد؛ بخشی از این توصیه ها مربوط به ارتباط کلامی و بخش ارتباط غیر کلامی را شامل میشود محیط خانواده بهترین محل رشد ارتباط کلامی و شناخت آداب آن است. آموزه های اسلامی درباره زیبا سخن گفتن او سخن زیبا گفتن توصیه هایی دارد. قرآن کریم بر این نکته مهم پافشاری کرده که کلام باید در بردارنده مطالب مفید و پسندیده باشد و در عین حال زیبا بیان شود وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً؛ و با مردم به زبان خوش سخن بگویید.

همسران ترجیح می‌دهند برای شریک زندگی کسی را انتخاب کنند که در عین دوری از عصبانیت، بی تحرک نباشد. این تحرک از مهربانی و گرمی زندگی حکایت دارد. اسلام در ارتباط با وضعیت بدن در ارتباط غیر کلامی توصیه هایی دارد این آیین الهی، فروتنی در روابط را توصیه میکند؛ به گونه ای که محبت میان افراد، شهد شیرین تواضع و فروتنی است .مولا علی (ع) فرمود: محبت میوه تواضع است.

فروتنی به این معناست که فرد در مقایسه با دیگران برای خودش امتیاز و برتری قائل نشود. این حالت در وضعیت بدنی فرد بسیار مؤثر است؛ از این رو قرآن به فرزندان توصیه می‌کند تا در برابر والدین خود بالهای فروتنی را بگشایند و در رفتار با آنان تواضع را پیشه سازند: وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُل رَّبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا؛ و از سر ،مهربانی، بال فروتنی بر آنان بگستر و بگو پروردگارا آن دو را رحمت کن چنان که مرا در خُردی پروردند.

تواضع برخلاف تکبر نوعی افتادگی در حالت و وضعیت بدن ایجاد می کند. وجود این حالت در مخاطب سبب می‌شود ارتباط با آسانی و راحتی برقرار شود. اسلام برای تشویق افراد خانواده به نهادینه کردن این حالت توصیه هایی دارد؛ به مردان توصیه می‌کند هنگام ورود به خانه سلام کننده و در این امر بر سایرین پیشی بگیرند؛ چراکه نشانه تواضع و فروتنی است. امام رضا فرمود: هنگامی که وارد منزلت میشوی، پس بر اهل آن سلام ده.

منبع: سفر با خورشید، زندگی به سبک امام رضا (ع)، محمد تقی فعالی

انتهای پیام

ما را در ایتا دنبال کنید

پیشنهاد میکنیم این مطالب را هم بخوانید