باشگاه زندگی

انتخاب آگاهانه

زندگی عاشقانه

کاری از اداره فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مهارت های زندگی چیست و چه کمکی به زندگی ما می‌کند؟

قطعا برای هر انسانی پیش آمده است که برای ورود به یک حرفه و یا یک موقعیت جدید، ابتدا مهارت‌های مورد نیاز آن را یاد گرفته و سپس به آن موقعیت جدید وارد شده است. این یک عمل منطقی است که انسان بدون مهارت به کاری دست نزند و ابتدا مهارت‌های آن را کسب کند. زندگی ما نیز مانند همان موقعیتی است که اگر مهارت های لازم برای آن را کسب نکنیم با چالش ها و مشکلات زیادی مواجه می‌شویم.

شاید عجیب به نظر برسد که برای یک مسأله بدیهی مانند زندگی کردن باید مهارت کسب کنیم. اما باید گفت همین جدی نگرفتن مهارت‌های زندگی، زندگی بسیاری از افراد را دچار بدترین چالش ها و معضلات کرده است. و یا اینکه چنان فرسودگی در جریان زندگی فرد ایجاد کرده است که ادامه زندگی و مسائل آن را برای وی سخت و دشوار کرده است.

احتمالا برای شما هم پیش آمده است که در زندگی تان با مسئله‌ای مواجه شدید که از حل آن عاجز بوده اید، یا تصمیمی گرفته اید که بعدها از آن پشیمان شده اید و یا نیاز به خلاقیت و تفکر در مسایل مختلف را داشته اید ولی موفق نشده اید. مهارت های زندگی به ما می آموزد تا حد زیادی این مشکلات را مرتفع سازیم.

مهارت های زندگی چیست؟

مهارت های زندگی، همان طور که از نامش پیداست، به طور ساده مهارت‌هایی است که برای بهتر زندگی کردن افراد به آنها کمک می‌کند. این مهارت ها می‌تواند از نظر کارشناسان مختلف و در جوامع مختلف، متفاوت باشد. به صورت کلی توانمندی‌هایی که فرد به وسیله آن بتواند مسائل مهم زندگی خود را حل و فصل کنند و یا با آنها از در سازش وارد شود، مهارت های زندگی می‌گویند.

از میان تعاریف متعدد، سازمان بهداشت جهانی مهارت های زندگی را توانمندی های سازنده ای می‌داند که به انسان توانایی مواجهه با ضروریات زندگی را می‌دهد. این سازمان ده مهارت را از مهارت های اصلی زندگی یک فرد برشمرده و آنها را معرفی کرده است. این مهارت ها می توانید در تصویر زیر مشاهده کنید.

زندگی مهارت

 

همان طور که عناوین این مهارت‌ها بر می آید، مواردی ضروری در زندگی هر شخصی هستند که باید آنها را فرابگیرد و زندگی بهتری را تجربه کند.

شرح مهارت‌های کاربردی را می‌توانید در اینجا بخوانید.

زهره علوی

انتهای پیام

ما را در ایتا دنبال کنید

پیشنهاد میکنیم این مطالب را هم بخوانید