لوگو باشگاه زندگی

باشگاه زندگی

انتخاب آگاهانه

زندگی عاشقانه

کاری از اداره فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی

InShot_۲۰۲۴۰۲۰۴_۱۵۰۲۵۱۸۶۳

مهارت های ضروری که باید در زندگی بیاموزیم

زندگی مهارت

در مقاله گذشته درباره اهمیت فراگیری مهارت‌های زندگی برای افراد سخن گفتیم. در این مقاله قصد داریم به شرح برخی از مهم ترین مهارت های زندگی بپردازیم که هر شخصی یک نیاز اساسی در زندگی است.

توانایی حل کردن مسئله

بسیاری از ما در طول زندگی خود با مسائلی رو به رو می‌شویم که نمی‌توانیم آن را حل کنیم. گاهی آن قدر مواجهه با این مسایل برای ما دشوار است که ترجیح می‌دهیم آن را کنار بگذاریم و در نهان ذهن و زندگی ما تل‌‌انباری از مسایل حل نشده است که هیچ گاه به نتیجه نرسیده‌اند و برای ما درگیری ذهنی ایجاد می‌کنند. این درگیری های ذهنی به تدریج تبدیل به تنش و اضطراب در زندگی می‌شوند و می‌توانند فرد را دچار خمودگی کرده و او را از فعالیت‌های مفید و حتی فعالیت زندگی روزمره اش بازدارند. این نقش بازدارندگی از یک زندگی مفید، گویای آن است که اهمیت مهارت حل مسئله بدانیم و آن را فرا گیریم.

تصمیم گیری صحیح

فرآیند تصمیم گیری، فرآیندی است که برای تک تک جوامع بشری در سرتاسر دنیا امری گریز ناپذیر بوده و همواره با آن در ارتباط است. ما در طول شبانه روز همواره در حال انتخاب و تصمیم گیری هستیم. برخی از این تصمیمات برای ما بسیار مهم و حیاتی هستند و این درجه اهمیت ممکن است ما را دچار اضطراب و سردرگمی کند. حال اگر مهارت تصمیم گیری و انتخاب اصولی را به درستی درک نکرده باشم ممکن است دچار وضعیت زیان بار و آینده پرمخاطره ای شویم. از آنجا که تصمیم گیری ها با آینده دور و نزدیک ما در ارتباط هستند، عامل مهم و سرنوشت سازی به شمار می‌آیند که نمی‌توان سرسری از آن عبور کرد و باید در این زمینه که از میان راه ها و گزینه های مختلف بهترین انتخاب و تصمیم گیری را داشته باشیم، مهارت کسب کنیم.

مهارت تفکر خلاقانه

در زمانه امروز، با وجود سرعت بالای تغییر و تحولات در همه زمینه ها، تفکر خلاق نوعی موهبت محسوب می‌شود که می‌توان با تمرین در آن مهارت به دست آورد. این که بتوانیم با تفکر خلاق در مواجهه با مسایل و حتی مشکلات راه حلی نوآورانه از خود بروز دهیم، ما را در جایگاهی بسیار جلوتر از دیگران قرار می‌دهد. باید در یافتن کارهای جدید تلاش کنیم و تنها به راه حل های کهنه و قدیمی بسنده نکنیم. باید با استقلال فکری این نوع تفکر را در خود به بهترین نحو پرورش دهیم تا در مواقع لزوم به درماندگی نرسیم.

مهارت تفکر نقادانه

این نوع تفکر به ما کمک می‌کند تا عمیق تر بیندیشیم، سخن بگوییم و سوال بپرسیم. عصر حاضر نیازمند آن است که اندکی در مسایل تأمل کنیم و در پی هر پدیده ای به دنبال استدلال باشیم. تفکر نقادانه ما را از دام پیش فرض ها و پیش داوری ها می رهاند و افق تازه ای به نگاه ما و شناخت ما از پیرامون مان می‌دهد. به عبارتی این مهارت به ما شجاعت بیان نظرات و سوالات مان را می‌دهد.

کسب خودآگاهی فردی

یکی دیگر از مهارت‌های مهم زندگی، خودآگاهی است. این مهارت باعث می‌شود تا فرد خود را به درستی بشناسد و از توانمندی‌ها، روحیات و ضعف های خود را بشناسد. اگر به این مهارت مجهز باشید به راحتی می‌توانید رفتارهای خود را کنترل کنید و از میزان خطاهای خود بکاهید. این مهارت تصویری روشن و واقع بینانه از خودتان به شما نشان می‌دهد و شما بر اساس آن، کار و مسوولیت های فردی و اجتماعی خود را تنظیم می‌کنید و سراغ چیزی نمی‌روید که با تمایلات و خواسته‌های شما در تضاد باشد.

مهارت برقراری رابطه همدلانه

برقراری رابطه همدلانه به ارتباطات اجتماعی فرد مربوط می‌شود. این مهارت به شما می‌آموزد که در شرایط مختلف بتوانید با دیگران همدلی نمایید. از این طریق می‌توانید روابط اجتماعی خود را قوی تر سازید و علاوه بر آن حس خوشایند کمک به دیگران را درک کنید. این مهارت به انسان این فرصت را می‌دهد تا دیگران را بدون اینکه در شرایط و موقعیت آنها قرار گیرد، درک و حمایت نماید.

ایجاد ارتباط فردی مفید و موثر

انسان به عنوان یک موجود اجتماعی ناگزیر برای رفع نیازهای خود باید توانایی مهارت ارتباط با سایرین را بیاموزد. به وسیله این مهارت است که ما می‌توانیم افکار، احساسات و نظرات خود را با دیگران باعث اشتراک بگذاریم و همچنین قادر به درک و دریافت افتخار آنها نیز باشیم. این مهارت از مهارت های زندگی تنها به مهارت کلامی خانم نمی‌شود و می‌توانند مهارت های غیر کلامی را نیز شامل شود.

توانایی مقابله با اضطراب و استرس

این توانایی به ما کمک می‌کند تا بدانیم چه چیزهایی در ما باعث ایجاد اضطراب و استرس می‌شود. دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم ممکن است هر لحظه با فشار های عصبی، روح و روان ما را آزرده سازد، لاجرم باید در مقابل این فشارها برای حفظ سلامت روح و جسم خود مهارت مقابله با آنها را بلد باشیم. به علاوه ممکن است برخی واکنش های ما در مقابل اضطراب ها به جاهای خوبی ختم نشود و این دلیل دیگری است تا خود را در مقابل استرس ها توانمند نماییم.

کلام آخر

اگر چه امکان دارد کسب این مهارت ها به نظرتان دشوار بیاید ولی با اندکی تأمل متوجه می‌شوید که فرا گرفتن این مهارت ها چقدر به زندگی فردی و خانوادگی تان کمک می‌کند و چه موانع طاقت فرسایی را از سر راه تان برمی‌دارد. مضاف بر این مهارت های زندگی از ابتلای شما به انواع بیماری های جسمی و روانی جلوگیری می‌کند و شما را در رسیدن به خواسته ها و اهداف تان یاری می‌نماید.

زهره علوی

انتهای پیام

ما را در ایتا دنبال کنید

پیشنهاد میکنیم این مطالب را هم بخوانید