لوگو باشگاه زندگی

باشگاه زندگی

انتخاب آگاهانه

زندگی عاشقانه

کاری از اداره فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی

InShot_۲۰۲۴۰۲۰۴_۱۵۰۲۵۱۸۶۳

۷ قانون طلایی برای پیشگیری از جدایی عاطفی و طلاق(۱)

تعداد بسیار زیادی از زوجین هستند که در زندگی شان دچار جدایی عاطفی شده‌اند که گاهی هم خودشان متوجه این وضعیت نیستند. ما در این مبحث تلاش داریم با معرفی هفت قانون طلایی در روابط زوجین از وقوع طلاق عاطفی پیشگیری نماییم.

۱_قانون اخلاق

«رعایت موارد اخلاقی در خانواده »

یکی از قانون های طلایی در پیشگیری از جدایی عاطفی و طلاق « اخلاق مداری » درارتباطات زوجین است. اگر زوجین اخلاق خوبی با یکدیگر داشته و خاطره های خوبی در ارتباطات خود بجا بگذارند، خانواده از استحکام بیشتری برخوردار می گردد.

اگرزن و مرد هرکدام ساختار نظام اخلاقی مناسب را از قبل ازدواج برای خود مشخص و تعریف نمایند و متعهد و ملزم به رعایت این موازین باشند، طبیعتا بسیاری از مشکلاتی که بعد از ازدواج زوجین درگیر آنها می شوند، کاهش یافته و آرامش بیشتری در زندگی حکمفرما خواهد بود.

در قانون اخلاق 3 مورد از این اصول در ارتباطات زوجین بسیار مهمتر از بقیه موارد اخلاقی است که به شرح آنها می پردازیم؛

1- صداقت

صداقت محور رابطه است. اگر ماشینی که بر روی یک محور سوار است و می خواهد به سمت جلو حرکت کند ، محورش دچار مشکل شود ماشین از حرکت می ایستد!

وقتی صداقت نباشد بعد از مدتی دیوار اعتماد بین زوجین فرو می ریزد و ساختن دوباره ی این دیوار کار ساده ای نخواهد بود.

صداقت و راستگویی در گفتار و رفتار زوجین از همان ابتدای آشنایی جزء موارد بسیار مهم و حساس زندگی می باشد. از حرفهایی که بین دختر و پسر در رفت و آمدهای خواستگاری گرفته تا دوران نامزدی و عقد و عروسی، بحث صداقت و تبیین درست کلام در عقاید و رفتارها و اهداف و خط مشی ها به قدری مهم است که منشأ بسیاری از سوء تفاهم ها و کج فهمی ها و سوء برداشت ها را در نطفه خفه می کند.

هرگاه راستگویی و صادق بودن هر یک از زوجین برای دیگری به اثبات برسد قطعاَ اعتماد به طرف مقابل هم افزایش یافته و به دنبال آن امنیت و رضایت خاطر هم از همسر فراهم می شود.

اما اگر دروغ ، دو پهلو سخن گفتن، شفاف نکردن موضوعات عقیدتی و رفتاری و منش ها در میان باشد، به تدریج تنش ها و دعواها آغاز شده و بی اعتمادی و عدم امنیت در ارتباط با همسر بر روح زندگی دونفره شان حاکم می شود. چنین زندگی هایی اگرچه به طلاق رسمی هم منجر نشود اما قطعاَ به جدایی عاطفی ختم خواهد شد.

2- صبر

وجود ناملایمات و سختی ها در یک رابطه دوری ناپذیر است.هیچ زوجی نمی‌تواند بگوید که مثلاً ۱۰ سال از ازدواجشان می‌گذرد و زندگیشان دارای سختی نبوده است. سختی‌ها جزء لاینفک زندگی است و زوجین باید یاد بگیرند که در ناملایمات صبر داشته باشند، یعنی از اعتراض کردن های بی خود، ناشکری کردن ها و غر غر کردن بپرهیزند! چون اینها باعث زدگی در رابطه شده و روابط را سست می‌کند و ممکن است به جدایی ختم شود.

صبر نمونه ای بی نظیر از اخلاق است که متأسفانه بسیاری از عامه در فهم معنای آن دچار اشتباه شده اند. بیشتر افراد فکر میکنند که صبر یعنی سوختن و ساختن! در حالی که معنای واقعی صبر یعنی ساختن بدون سوختن است. صبر کردن در زندگی یعنی زن و شوهر در برابر ناملایمات و سختیهای زندگی و اخلاق ها و رفتارهای ناپسند همسر در موقعیتی که کاری از دستشان بر نمی آید سازگاری پیدا کنند. سازگاری در این معنا که آن مشکل را بپذیرند، با آن کنار بیاید و بدون رنج تحملش کنند. به عنوان مثال زنی که مدام از تند خویی شوهرش ناله و شکایت می کند و این مسئله را برای هر کسی به عنوان مشکل بزرگش مطرح میکند و ناراحت است و رنج می برد نمی تواند بگوید من در مقابل اخلاق شوهرم صبر می کنم. اما زنی که عاشق سفر است و بدلیل اینکه همسرش اهل سفر نیست، سالی یکبار هم مسافرت نمی روند و اعتراض هم نمی کند، صبر کرده است ، چرا که وی با آرامش به زندگی اش ادامه داده است. وی این اخلاق شوهر را پذیرفته و با آن سازگاری پیدا کرده است.

ادامه دارد…

فاطمه سازمند

ما را در ایتا دنبال کنید

پیشنهاد میکنیم این مطالب را هم بخوانید