لوگو باشگاه زندگی

باشگاه زندگی

انتخاب آگاهانه

زندگی عاشقانه

کاری از اداره فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی

InShot_۲۰۲۴۰۲۰۴_۱۵۰۲۵۱۸۶۳

کاهش مشاجره و دعوا در خانواده 

در هر مکانی که اجتماعی بالای دو نفر وجود داشته باشد، اختلاف نظرات و سلایق نیز وجود دارد. در خانواده‌ها هم علی رغم وجود روابط عاطفی میان اعضای خانواده گاهی مشاجره و کشمکش‌هایی رخ می‌دهد که فضای خانه و روحیه اعضای خانواده را ملتهب می‌سازد.

به وجود آمدن اختلاف نظر و چالش میان اعضای خانواده یک مسئله طبیعی است که امکان دارد هر خانواده‌ای آن را تجربه کند اما نکته بسیار مهم که اغلب خانواده‌ها از آن غافل هستند کنترل و مدیریت این درگیری‌ها است.

تعارضات و دعواها ممکن است میان والدین با فرزندان، والدین با یکدیگر و فرزندان با یکدیگر به وجود آید. دلایل مختلفی می‌تواند برای این قبیل تعارضات ذکر کرد، مانند: مسایل اقتصادی، روابط زن و شوهر، مسایل اعتقادی و ناسازگاری فرزندان با یکدیگر و…

در ادامه برخی از مواردی که به کاهش نزاع در خانواده کمک می کند می پردازیم؛

ترک محل دعوا و مشاجره

به یاد داشته باشید که نزاع های خانوادگی هیچ برنده ای ندارد و تنها به آرامش اهالی خانواده و اعضای خانه لطمه می زند. اگر می بینید حرف تان روی طرف مقابل اثرگذار نیست محل را ترک کنید و اصراری بر به کرسی نشاندن حرف خود نداشته باشید. پس از آن که خودتان و طرف مشاجره آرام شدید با صبر و حوصله درباره موضوع مورد مشاجره صحبت کنید. در هنگام خشم شدید اهمیتی ندارد که صدای چه کسی بلندتر است و حرف چه کسی صحیح است چرا که طرفین منطقی به مسئله نگاه نمی‌کنند، پس بهتر است مکان را رها کرده و بعداً درباره آن حرف بزنید.

به جای سرزنش کودکان، تشویق شان کنید

تفاوت نگاه کودکان و بزرگسالان باعث می‌شود والدین و کودکان دچار چالش شوند. در رابطه با کودکان به جای آن که مدام آنها را سرزنش کنید و آنها را از عقوبت و تنبیه کارهای ناپسند بترسانید، بهتر است نتیجه مثبت انجام دادن یا ندادن یک کار را به کودک خود یادآوری کنید. به عنوان مثال مرتب کردن اسباب بازی های کودک را می توان به دو روش به او فهماند. می توانیم به کودک بگوییم که اگر اسباب بازی ها را مرتب نکند حق ندارد کارتون ببیند و اما می‌توانیم به شکل دیگری نیز با او صحبت کنیم که کار به دعوا و مشاجره نکشد، یعنی به او بگوییم که اگر اسباب بازی های خود را مرتب کند می‌تواند کارتون تماشا کند. این طرز صحبت، هم تاثیر مثبت در او می‌گذارد و هم از مشاجره پیشگیری می کند.

خشم خود را با تمرین کنترل کنید

برای حفظ آرامش خانواده و روان خود راه های کنترل خشم را امتحان کنید. در نزاع های خانوادگی کم آوردن و ترسیدن مطرح نیست چرا که رابطه اعضای خانواده، رابطه ای ناگسستنی و طولانی مدت است و افراد خانواده نیز با وجود هر نوع خصومتی، هم‌خون و عزیز یکدیگر هستند و پیوند مهرآمیزی میان شان برقرار است. در ابتدای هر بحثی و حتی زمانی که طرف مقابل، دعوا را آغاز کرده است، شما خشم خود را کنترل کنید و این پیام را به طرف مقابل بدهید که با او سر جنگ ندارید.

ریشه یابی کنید

اگر فرزندان تان مدام با یکدیگر در حال مشاجره هستند، بهتر است فقط آنها را آرام کنید و طرف کسی را نگیرید. پس از آن که عصبانیت آنها فروکش کرد، با هر کدام از آنها به گفتگو بنشینید و علت را جویا شوید. تا حد ممکن ریشه نزاع ها را اصلاح کنید تا از دعوای مجدد جلوگیری کنید. حتی اگر با همسرتان بحث و درگیری داشتید باید بعد از آن که به اندازه کافی به ریشه آن نزاع فکر کردید با همسرتان در فضایی آرام درباره آن صحبت کنید و به همدیگر در کاهش تنش های خانوادگی کمک کنید.

به یکدیگر محبت کنید

صمیمیت اعضای خانواده، کمک و محبتی که نسبت به یکدیگر دارند، خود به خود از میزان نزاع ها و دعواها می‌کاهد. تا جایی که می‌توانید در کارهای روزانه به یکدیگر کمک کنید و حتی یکدیگر را به کمک کردن به دیگر اعضای خانواده تشویق کنید. برای هم هدیه های کوچک بگیرید و در کلام، محبت خود را به یکدیگر ابراز کنید. به بهانه های ساده مثل نوشیدن یک فنجان چای و صرف میوه دور هم جمع شوید و با هم از اتفاقات روزانه خود بگویید و بخندید.

به یک مشاور خانواده مراجعه کنید

اگر احساس می‌کنید میزان دعواها و درگیری های تان در خانواده زیاد است و شدت آن به گونه ای است که از کنترل خارج می‌شود و به درگیری های فیزیکی شدید ختم می شود، حتما به یک مشاور مجرب خانواده مراجعه کنید.

زهره علوی

انتهای پیام

ما را در ایتا دنبال کنید

پیشنهاد میکنیم این مطالب را هم بخوانید