لوگو باشگاه زندگی

باشگاه زندگی

انتخاب آگاهانه

زندگی عاشقانه

کاری از اداره فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی

InShot_۲۰۲۴۰۲۰۴_۱۵۰۲۵۱۸۶۳

چگونه با همسر بداخلاق زندگی کنیم؟

یکی از دشوارترین جنبه‌های زندگی مشترک زندگی کردن با یک همسر بداخلاق است. وقتی همسر بداخلاق باشد خانه دیگر محل آرامش نیست. وقتی فضای خانه که باید امن ترین مکان برای آرامش روانی زوجین باشد، ملتهب و متشنج باشد، امید و شوق به زندگی در آن خانه رو به نابودی است. از طرفی وقتی که زوج یا زوجه نمی‌تواند با همسر خود به عنوان صمیمی ترین محرم زندگی اش به علت عصبی بودنش، یک مکالمه ساده داشته باشد، بسیاری از انحرافات متوجه کانون این خانواده خواهد بود.

زندگی با همسری که نسبت به هر مسئله از خود پرخاش و عصبانیت بروز می‌دهد، طرف مقابل را دچار اضطراب می‌سازد که مبادا حرفی از دهانش خارج شود یا کاری انجام دهد که همسرش عصبانی شود. همچنین عزت نفس همسر به عنوان کسی که با یک شخص بدخلق زندگی می‌کند بسیار کاهش می‌یابد و او را دچار افسردگی و انزوا می‌کند.

با این وجود هنوز امکان آن هست که بتوان با روش ها و مهارت هایی همسر خشمگین خود را کنترل کرد و زندگی خود را از این سردی نجات بخشید. پیش از هر چیزی باید علت این بدخلقی ها را بیابید. اگر ریشه این مشکل را پیدا کنید امکان بهبود زندگی تان بیشتر می‌شود. برای پی بردن به ریشه این مشکل بهتر است به یک متخصص و مشاور مراجعه کنید. البته راضی کردن همسری که مدام به دنبال بهانه ای برای بداخلاقی است، برای مراجعه به روانشناس کار دشواری است. باید بهترین زمان را که همسرتان در حالتی آرام و بدون پرخاش است برای این کار انتخاب کنید. باید با همسرتان صادقانه در این رابطه گفت‌وگو کنید که همسرتان و زندگی با او برای تان ارزشمند است و به همین دلیل قصد دارید مسائلی که به زندگی مشترک تان خدشه وارد می‌کند را از بین ببرید.

صبر و شکیبایی کنید

اولین و مهمترین نکته در مواجهه با همسر بداخلاق این است که در برابر خشم او، شما نیز خشمگین نشوید، چرا که این کار فقط میزان تنش را بالاتر می‌برد و امکان برخورد فیزیکی وجود دارد. این نکته را در نظر داشته باشید که ممکن است همسرتان در کودکی مورد بی مهری قرار گرفته باشد و نیازهای عاطفی اش به درستی پاسخ داده نشده باشد و به گونه‌ای رشد کرده باشد که مدام مورد تحقیر و سرزنش واقع شده باشد.

خودتان را بررسی کنید

هیچ از یک ما بدون عیب و ایراد نیستیم. ممکن است همسر شما فردی عصبی مزاج و تندخو باشد اما باید از خود بپرسید آیا چیزی در شما وجود داشته که او را به سوی بداخلاقی سوق داده باشد؟ یا ممکن است عصبانیت همسرتان ریشه در رفتار شما داشته باشد؟ به هیچ وجه قصد نداریم رفتار ناپسند و اخلاق بد یک شخص را توجیه کنیم اما جایی برای این امکان بگذارید که ممکن است بخشی از عصبانیت همسرتان به شما بازگردد. اگر خودتان نمی‌توانید به این مسئله پی ببرید بهتر است از یک مشاور زبده مشورت بگیرید.

محترمانه درخواست کنید

در مواقعی که عصبانیت همسرتان فروکش کرده از همسرتان بخواهید به حرف‌های شما گوش کند. بدون تنش و کاملا منطقی و محترمانه از او بخواهید رفتار خود را کنترل کند. درباره اینکه چقدر اخلاق نامناسب او ضربات روحی و روانی بدی بر روی شما وارد می‌کند، حرف بزنید. به او اطمینان دهید که زندگی مشترک تان را دوست دارید و در مسیر درمان و بهبودش به او کمک خواهید کرد.

مانند خودش رفتار نکنید

سخن اشتباهی در میان مردم وجود دارد که می‌گویند با هر کسی باید مثل خودش برخورد کرد. این سخن اشتباه است و در زندگی مشترک اشتباه تر. اینکه در مقابل عصبانیت همسرتان، شما نیز پرخاش و خشونت به خرج دهید، چیزی جز یک آشوب عایدتان نخواهد نشد. انتظار نمی‌رود وقتی همسرتان در حال داد و فریاد است، او را در آغوش بگیرید یا به او ابراز علاقه کنید، اما می‌توانید سکوت کنید و یا محل را ترک کنید تا همسرتان آرام شود و بعداً درباره دلخوری خود با او صحبت کنید.

در پایان شما می‌توانید مهارت های زندگی را بیاموزید و با روش‌های کنترل خشم طرف مقابل تان آشنا شوید و از آن مهارت‌ها در مواقع لزوم بهره ببرید. این مهارت‌ها تا حد زیادی باعث می‌شود کنترل زندگی تان را به دست گیرید و حتی از عصبانی شدن خودتان و همسرتان پیشگیری کنید.

زهره علوی

انتهای پیام

 

ما را در ایتا دنبال کنید

پیشنهاد میکنیم این مطالب را هم بخوانید