لوگو باشگاه زندگی

باشگاه زندگی

انتخاب آگاهانه

زندگی عاشقانه

کاری از اداره فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی

InShot_۲۰۲۴۰۲۰۴_۱۵۰۲۵۱۸۶۳

هدفمندی در تربیت فرزندان

هدف

هدف آنچه باعث ایجاد حرکت امید انگیزه و نشاط و استقامت می شود و مسیر راه را برای انسان مشخص می کند.

انسان و جن تنها موجوداتی هستند که به دلیل مختار بودن باید خودشان هدف خود را انتخاب کنند .حیوانات بر اساس غریزه عمل کرده و وظایف فرشتگان بر آنها معلوم است .اما انتخاب هدف منوط به داشتن علم است .علم به توانمندی ها و ظرفیت ها و بهترین ها .

پس از انتخاب ابتدایی بین دنیا و آخرت ،واقعیت این است ما بقی بر ما پوشیده است .بدین معنا که عامه تصور روشنی از این هدف ندارند و لذا در عمل دنباله رو مادی گرایان غرب گرا شده اند. در حالیکه از مهمترین شاخصه های هدف وضوح آن است .

من مسلمانی که ابدیت و عبد خدا بودن را برگزیدم یعنی چه و چه باید انجام دهم؟

به دلیل همین واضح و روشن نبودن هدف در عمل انسانها خودشان اهدافی را برگزیده و جایگزین می کنند .اهدافی بسیار خرد و کوچک با سقفی کوتاه به اندازه سقف زندگی بهائم، یعنی همان زندگی مادی خلاصه شده در دنیا. در موضوع تعلیم و تربیت نهایت همت و آرزوی والدین این می شود که فرزند دزد و خلافکار و معتاد نشود بلکه یک دکتر مهندسی شود که در آمد خوب و وجهه اجتماعی خوبی داشته باشد خلاصه وضع مالی خوبی خانه و ماشین خوب همسر خوب و این ایده آل و هدف یک پدر و مادر خوب و فداکار می شود که فرزند خود را در راه رسیدن به چنین زندگی یاری و تشویق کنند.

و آیا این است هدف از تربیت؟

در تربیت آنچه ملاک هدف قرار می گیرد میزان ظرفیت و استعداد است مثلا یکی فقط استعداد ورزشی یا هنری یا علمی در فلان رشته خاص را دارد.آیا مراد از استعداد همین است؟ این که شد همان حرفه و زندگی دنیایی که افراد را خداوند حکیم برای چرخیدن چرخ های اجتماع در این دنیا استعدادی خاص مرحمت فرموده .اما مراد از استعداد در اینجا همان ظرفیت انسانیت است که همه دارا هستند همان که انسان را اشرف مخلوقات قرار داد همان که نفخت فیه من روحی است.

همان که انسان را در جایگاه خلیفه اللهی می نشاند.

پس مراد از تربیت شکوفایی این استعدادها و به عبارتی به فعلیت رساندن صفات خدایی چون علم، حکمت، صبر، حلم، استقامت، شجاعت، امید و رضا. .. است.

شریفی

انتهای پیام

ما را در ایتا دنبال کنید

پیشنهاد میکنیم این مطالب را هم بخوانید