لوگو باشگاه زندگی

باشگاه زندگی

انتخاب آگاهانه

زندگی عاشقانه

کاری از اداره فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی

InShot_۲۰۲۴۰۲۰۴_۱۵۰۲۵۱۸۶۳

نارضایتی زوجین در زندگی مشترک

مرد و زن پس از ازدواج میزان بالایی از رضایت از زندگی را تجربه می‌کنند. اما به تدریج این رضایت از زندگی افت می‌کند و حتی گاهی به نارضایتی تبدیل می‌شود. درست است که هیجانات ابتدای زندگی مشترک برای زوجین یک تجربه جدید و لذت بخش است. اما زوجین همان افراد ابتدای ازدواج هستند، پس چرا روابط شان به تدریج سرد می‌شود؟

خود را در نظر بگیرید وقتی که ناگهان از سوی فردی به سمت شما حمله‌‌ای صورت می‌گیرد و شما به دلیل آن که در یک رشته ورزشی رزمی ماهر هستید، به خوبی از خود دفاع می‌کنید و این خطر را از خود دور می‌نمایید. مشکلات و مسایل زندگی مشترک نیز حکم آن فرد مهاجم را دارند و زوجین نیز در جایگاه شخص دفاع کننده هستند. مقابله با این مشکلات در زندگی مشترک تا حد بسیار زیادی به توانایی‌ها و مهارت های زوجین بستگی دارد. اگر شخص دفاع کننده در مثال بالا مهارت های رزمی را از پیش نیاموخته بود، در مقابل فرد حمله کننده یک شکست خورده مغلوب بود که در نهایت تصمیم به فرار می‌گرفت.

موانع، آسیب‌ها، مشکلات، اختلاف نظرات، مشاجرات و درگیری‌ها در تمام زندگی ‌ های بشری دیده می‌شوند. حتی موفق‌ترین زندگی های مشترک که ممکن است شما آن را تحسین کنید یا حتی حسرتش را بخورید، قطعا با مسائل و مشکلاتی مواجه بوده است. آنچه زندگی های مشترک را موفق ساخته است، عدم مشکلات و درگیری‌ها نیست، بلکه نوع مواجهه اعضای خانواده با آن مشکلات است. به عنوان مثال وقتی یک زوج، مهارت های زندگی و نحوه مقابله با مشکلات و کشمش ها را آموخته باشند در درگیری‌ها و شرایط سخت زندگی از آن استفاده می‌کنند و از مشکلات عبور می‌کنند. اما وقتی یک زوج برای مهارت های زندگی ارزشی قائل نباشند، در مواجهه با سختی ‌ها و مشکلات همانند انسان‌های بی‌دفاع دچار تنش و اضطراب می‌شوند و در نهایت به ساده ‌ ترین راه‌ها مانند قهر، مشاجره و آزار یکدیگر روی می‌آورند و میزان بالایی از نارضایتی در زندگی مشترک را تجربه می‌کنند. هنگامی که این نارضایتی‌ها روی هم انباشته شده و حل نشود، ممکن است در نهایت به روابط خارج از چارچوب زندگی، اختلالات روحی، جدایی و طلاق عاطفی ختم شود.

در واقع مهارت های زندگی برای زوجین حکم تجهیزات برای یک غواص دارد. یک غواص هیچ گاه بدون تجهیزات لازم به دریا نمی‌رود و زندگی خود را به خطر نمی‌اندازد.

بنابراین می‌توان گفت که زوج هایی که مهارت های زندگی را زندگی یاد گرفته اند و از آن در زندگی استفاده می‌کنند، رضایت از زندگی را بیشتر تجربه می‌کنند و میزان نارضایتی کمتری را نسبت به دیگران احساس می‌کنند. آنها به دلیل افزایش آگاهی، فشار روانی کمتری را حس می‌کنند و با عملکرد مطلوب، یک زندگی با کیفیت و شاد را تجربه می‌نمایند.

زهره علوی

انتهای پیام

ما را در ایتا دنبال کنید

پیشنهاد میکنیم این مطالب را هم بخوانید