لوگو باشگاه زندگی

باشگاه زندگی

انتخاب آگاهانه

زندگی عاشقانه

کاری از اداره فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی

InShot_۲۰۲۴۰۲۰۴_۱۵۰۲۵۱۸۶۳

ملاک های یک ازدواج موفق

برای داشتن یک ازدواج موفق ملاک های زیادی لازم است. بسیاری از این ملاک ها مربوط به شخصیت افراد است . اینکه چه افرادی مناسب ازدواج هستند؟. دختر و پسری که در شرف ازدواج هستند باید و حتمأ به شناخت و بررسی این ملاک ها اقدام کرده و آنها را در انتخاب همسر مورد توجه قرار دهند. ما در این مبحث به ویژگی های مهمی که باید در انتخاب همسر مد نظر قرار گرفته و در لیست ملاک های ازدواج باشند، اشاره می نماییم.

افراد مستقل

الف) استقلال مالی:

این ویژگی بیشتر در مورد پسر مصداق دارد. از ملاک های ازدواج موفق این است که بررسی کنید آیا مرد تا به حال سرکار رفته؟ آیا پس انداز داشته؟ به قول معروف جوهر کار کردن دارد یا نه؟ باید فرد مورد نظر مسئولیت پذیری مالی داشته باشد.

. ب) استقلال فکری:

از مهمترین ملاک های ازدواج موفق، این است که آیا فرد قدرت تصمیم گیری قوی دارد؟ فرد مستقل، وابستگی فکری به دیگران ندارد.

ج) استقلال عاطفی: فرد باید از لحاظ عاطفی به اغنا برسد و احساس خوب شاد بودن را بدون وابستگی به دیگران داشته باشد. یعنی به تنهایی بتواند شاد باشد و تحت تاثیر دیگران نباشد. فردی که در گذشته توسط وابستگان خود دچار حس رها شدگی شده است و یا فردی که خیلی مورد توجه بوده، هر دو آسیب دیده هستند. بحث طرحواره و خودپنداره های شخص در ازدواج و زندگی او تاثیر جدی دارد.

2- افراد مسئولیت پذیر

فرد مسئولیت پذیر، کاری را که به عهده میگیرد انجام میدهد. اگر نتواند آن کار را به انجام برساند عذرخواهی می کند و پیامدها را می پذیرد و جبران میکند. فرد متعهد فرافکنی نمیکند و تقصیر را گردن دیگران نمی اندازد. این اشخاص رابطه ای که با خود دارند مبتنی بر احترام و دوست داشتن خود است. چنین شخصی بعدا در مواجهه با خود، احساس قربانی شدن ندارد.

افراد متعهد به رشد شخصی

فردی که همیشه میخواهد رشد کند، ازدواج را پایان نیازهای شخصی خود نمی داند. این شخص مدام خود را در مسیر رشد قرار می دهد و متعهد به رشد است. بعد از مدتی انگیزه خود را نسبت به زندگی از دست نمی دهد. شاد و هدفمند است و با نشاط به مسیر خود ادامه می دهد.

افرادی که فرآیند زندگی شخصی شان ثبات داشته و رو به پیشرفت بوده است.

افراد زیادی هستند که در زندگی پیشرفتی ندارند. این افراد یا مدام در حال تغییر و جابجایی هستند و یا بالعکس درمانده و ناامید هستند که معمولا یا در جای خود مانده اند و یا پسرفت می کنند.

علتهای عدم ثبات در زندگی:

 الف) افراد هیجانی

شخصی که کنترلی روی هیجانات خود ندارد و احساسات خود را مدیریت نمی کند، در زندگی دچار عدم ثبات میشود.

ب) افرادی که تحمل کمتری در مواجهه با مشکلات دارند و شکننده و غیر منعطف هستند، دچار عدم ثبات میشوند.

ج) اشخاصی که تلاشی برای رسیدن به هدف نمی کنند.

د) شناخت ناکافی از خود . معمولا آن دسته از افرادی که از خود شناخت کافی ندارند انتخابشان به خاطر دیگران است.

ه) ناسازگاری با دنیای بیرون و عدم انعطاف کافی

 5- افراد واقع بین

از دیگر افرادی که در ازدواج خود موفق میشوند افرادی هستند که انتظار واقع بینانه از زندگی و چالشهای آن دارند. مسیر راه خود را با تمام فراز و نشیبها، سختی ها و دلخوشی ها پذیرفته و تصویر روشنی نسبت به راه و آینده خود دارند. در واقع به چشم انداز انتخاب های خود فکر می کنند و بیگُدار به آب نمی زنند.

دوست خوب

افرادی که قبل از اینکه همسر خوبی باشند، دوست خوبی هستند. این گروه از اشخاص، صفا و صمیمیت در زندگی را سرلوحه امور خود قرار می دهند و به جای دیدن عیب های طرف مقابل، مثل یک دوست همراه با او معاشرت دارند و او را همانطور که هست می پذیرند.

افراد صبور

افرادی که تحمل بالایی در مواجهه با ناکامی دارند جزء افرادی هستند که ازدواج موفقی دارند. بیشتر طلاق ها در ۵ سال اول زندگی اتفاق می‌افتد. دو نفری که از دو خانواده مختلف با هم ازدواج میکنند به دلیل عدم شناخت کافی نسبت به یکدیگر و تفاوتهای فرهنگی، اعتقادی، اجتماعی و … دچار اختلاف میشوند و این اختلاف بین زوجین امری طبیعی است، تنها کسانی می‌توانند این شرایط را پشت سر بگذرانند که آستانه تحمل خود را بالا برده و صبر سازنده داشته باشند.

دکتر مرتضی رزم آرا، مشاوره خانواده / درمانگر و مدرس دانشگاه

انتهای پیام

ما را در ایتا دنبال کنید

پیشنهاد میکنیم این مطالب را هم بخوانید