لوگو باشگاه زندگی

باشگاه زندگی

انتخاب آگاهانه

زندگی عاشقانه

کاری از اداره فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی

InShot_۲۰۲۴۰۲۰۴_۱۵۰۲۵۱۸۶۳

فرزندان طلاق با چه مشکلاتی رو به رو هستند؟

رفتار والدین و نوع تعامل و روابط آنها با یکدیگر از جمله مسائل مهمی است که همواره در رشد و شکل گیری شخصیت فرزندان نقش پر رنگی دارد. در اهمیت این مسئله می‌توان به تاثیرات مخربی که فرزندان طلاق پس از جدایی والدین، دریافت می‌کنند پی برد. تغییر و تحولاتی که فرزندان پس از طلاق والدین با آن مواجه می‌شوند، آثار نامطلوبی بر آینده فرزندان به‌جا خواهد گذاشت.

آثار نامطلوب روحی و روانی

فرزندان طلاق به علت تنش‌های پیش از طلاق میان والدین و همچنین وقوع پدیده طلاق، مدام دچار درگیری‌های ذهنی هستند و از وضعیت آینده خود و حتی والدین خود بیمناک هستند. این آشفتگی ذهنی و روحی در فرزندان ممکن است آنها را دچار افسردگی و اضطراب کند که خود، مایه برخی اختلالات جسمی نیز هست. این فرزندان که امنیت روانی‌شان دچار ابهام شده، نسبت به همسالان خود که پدیده طلاق پدر و مادر را تجربه نکرده‌اند، بسیار آسیب‌پذیر تر هستند و در معرض انواع مخاطرات اجتماعی قرار می‌گیرند. پرخاشگری و بروز اعمال خشونت‌آمیز می‌تواند از دیگر آثار جدال و جدایی والدین بر کودکان باشد.

احتمال فشار مالی و اقتصادی

یکی دیگر از آسیب‌های جدایی والدین برای فرزندان این است که ممکن است آنها را تحت فشار اقتصادی قرار دهد. فرزندان پس از جدایی پدر و مادر، مخصوصا فرزندانی که با مادر زندگی می‌کنند ممکن است از سوی والدین مورد حمایت مالی قرار نگیرند. علی الخصوص وقتی دلیل جدایی والدین فقر و مشکلات اقتصادی بوده باشد، فرزندان به درستی مورد حمایت مالی والدین قرار نمی‌گیرند و با تشدید فشار اقتصادی امکان دارد به طرق نادرست این خلأرا برای خود جبران کنند.

رفتارهای پرخطر اجتماعی

تاثیرات مخرب روحی و روانی و خلأیی که زندگی احساس می‌کنند آنها را در برزخی از افکار و احساساتی قرار می‌دهد که ممکن است آنها را به سوی برخی رفتارهای ناهنجار سوق دهد. رفتارهایی مانند اعتیاد و اقدام به خودکشی در این فرزندان احتمال بالایی دارد. وقتی منبع عاطفی فرزندان، یعنی خانواده در جریان کشمکش‌های والدین به چالش کشیده شود، زمینه تمایل فرزندان به اعتیاد و بزهکاری شدت می‌یابد. از آنجا که اجتماعی کردن فرزندان در فرآیند رشدشان یکی از مهم‌ترین وظایف نهاد خانواده است، می‌توان گفت این فرآیند با طلاق والدین دچار فروپاشی می‌شود.

با توجه به آنچه گفته شد و مشکلاتی که پس از طلاق والدین، گریبانگیر فرزندان می‌شود، باید والدین را پیش از طلاق به تأمل وا دارد چرا که رشد و پرورش و آینده فرزندان به قدری دارای اهمیت هست که در روند جدایی پدر و مادر تاثیر گذار باشد. این موضوع به این معنی نیست که والدین از حق جدایی خود به خاطر فرزندان‌شان چشم پوشی کنند، اما باید پیش از طلاق به راه‌های دیگری نیز بیاندیشند.

زهره علوی

انتهای پیام

ما را در ایتا دنبال کنید

پیشنهاد میکنیم این مطالب را هم بخوانید