لوگو باشگاه زندگی

باشگاه زندگی

انتخاب آگاهانه

زندگی عاشقانه

کاری از اداره فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی

InShot_۲۰۲۴۰۲۰۴_۱۵۰۲۵۱۸۶۳

راهکارهای مهم و کاربردی برای تربیت فرزندانی مستقل (قسمت اول)

بسیاری از والدین به محض که فرزندانشان پا به دوران نوجوانی و جوانی می گذارند با مشکلات عدیده ای مواجه می شوند. ریشه ی برخی از این مشکلات مانند: تن پروری، بی مسئولیتی، پرتوقع بودن، بی عرضگی ، کم صبری و ناامیدی به نوع تربیت خود والدین برمی گردد که فرزند خود را مستقل بار نیاورده اند.

اغلب والدین از اینکه فرزندان آنها مستقل نیستند و از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کنند، یا توقعات زیادی از آنها دارند و مرتب آنان را متهم به عدم حمایت می کنند و یا در برابر کوچکترین مشکلات می شکنند و دچار افسردگی و ناامیدی می شوند، شکایت دارند. این والدین در برخورد با این نوجوانان و جوانان به چهار دسته تقسیم می‌شوند ؛

الف) والدینی که در این کشمکش ها بالاخره تسلیم فرمانهای بی حد و حصر فرزندان شده، به خواسته‌های معقول یا نامعقول آنها تن می دهند و شکست و آینده ای ناموفق را با فرزندشان در کنار هم تجربه می کنند.

ب) والدینی که به مشکلات پیش آمده توجهی نمی‌کنند و اهمیت نمی دهند.آنها روز به روز به لحاظ عاطفی از فرزندشان فاصله می‌گیرند و دور میشوند و فرزندشان دچار یأس و ناامیدی و سرخوردگی می شود.

ج) والدینی که شروع به مقابله کردن با نوجوان و جوان خود کرده و رو در روی او قرار میگیرند، که این برخورد هم باعث ایجاد کینه و دشمنی بین آنها می گردد.

د) و تعداد کمی از والدین که با هوشمندی به دنبال ریشه یابی مشکل هستند و با سختی های بسیار موفق می‌شوند تا حدودی این مشکلات را کاهش داده و در هدایت فرزندان نسبتاً موفق باشند.

اگر والدین بخواهند که فرزندان موفق و مستقلی داشته باشند باید از همان بدو تولد به مهارتهای تربیت فرزند آگاهی داشته باشند.

چراکه تمامی برخوردهای والدین و بخصوص مادر از دوران نوزادی گرفته تا مراحل بعدی رشد کودک همه و همه در شکل‌گیری شخصیت وی تأثیر گذار بوده و تعیین کننده ی روحیات و اخلاقیات او می باشند.

ما در این مقوله به معرفی۶ راهکار مهم و ساده که در تربیت فرزندان مستقل تأثیر گذار هستند می پردازیم.

۱) مهرورزی و توجه در حد تعادل و نیاز

مهرورزی و محبت کردن به فرزند از دوران نوزادی گرفته تا مراحل بعدی زندگی او باید در حدنیاز وی باشد . محبت تفریطی و افراطی هر دو آسیب زا هستند و باعث می‌شوند که فرزند یا عقده ای بار بیاید یا پرتوقع و وابسته.

نوزادی که دائم در آغوش مادر و اطرافیان می چرخد، و به ندرت در بستر قرار میگیرد تا دست و پا بزندو تنهایی را تجربه کند، وابسته و ضعیف تربیت می‌شود. همچنین نوزاد اگر به محض اینکه صدای او بلند می‌شود بلافاصله پستان شیر در دهانش قرار بگیرد و یا به محض خیس کردن پوشاکش تعویض شود، از همان ابتدا کم صبری را می آموزد و دیگر درک نمی‌کند که برای رسیدن به خواسته هایش کمی باید معطل شود و یا به بیانی صبر را بیاموزد! و عکس آن نوزادی که گرسنه می‌شود و به مدت طولانی گریه میکند تا بالاخره مادر به او شیر دهد و یا بعد از ساعتها خیس شدن پوشاکش ، تعویض می گردد، حس بی اعتمادی و بی پشتوانه بودن در او ایجاد می‌شود. بنابراین محبت ورزی و توجه باید در حد تعادل از همان ابتدا مد نظر والدین قرار گیرد.

محبت و توجه در حد تعادل و نیاز کودک ضرورت بالایی داشته و در سلامت روان وی تأثیر فوق العاده زیادی دارد. جنین انسان در بطن مادر توجه و محبت والدین و اطرافیان را درک میکند و حس آرامش و امنیت با او همراه می‌شود. این حس آرامش و امنیت بعد از تولد با لمس و نوازش و بوسیدن پدر و مادر و اطرافیان ادامه می یابد و همانطور که رشد میکند و بزرگ میشود در قالب شنیدن کلمات محبت آمیز ، مورد توجه بودن و بازی کردن توسط آنها دریافت می‌شود. ولی والدین باید دقت کنند که در مهرورزی و توجه حد تعادل را نگاه داشته و از افراط و تفریط بپرهیزند تا به کودک آسیب وارد نشود.

این مطلب ادامه دارد…

فاطمه سازمندحسینی پژوهشگر مباحث خانواده

انتهای پیام

ما را در ایتا دنبال کنید

پیشنهاد میکنیم این مطالب را هم بخوانید