لوگو باشگاه زندگی

باشگاه زندگی

انتخاب آگاهانه

زندگی عاشقانه

کاری از اداره فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی

InShot_۲۰۲۴۰۲۰۴_۱۵۰۲۵۱۸۶۳

مهرورزی در آموزه های دینی

مهرورزی

در آموزه های دینی برای رشد و کارایی هر چه بیشتر خانواده و تحکیم این نهاد مهم اجتماعی راهکارهایی بیان شده است. یکی از مهمترین آنها بر اساس آموزه‌های رضوی مهرورزی است.

اهمیت روابط زن و مرد در حفظ کانون خانواده و گرمی بخشیدن به آن ایجاب میکند تا اساس این رابطه بر پایه عشق و مهرورزی باشد. مهر و محبت کینه ها از از بین می‌برد و دلها را به هم نزدیک تر می‌کند انسان بنده محبت است؛ از این رو کارایی نظام خانواده و پیوند اعضای آن به ویژه زن و شوهر نیازمند آن است که همراه با اکسیر محبت باشد. امام رضا(ع) مهربانی را بعد از دین داری رأس عقل دانسته و به مردم سفارش می کنند تا رفتارشان را بر مدار خیر و نیکی تنظیم کنند و در این امر میان خوب و بد تفاوتی نگذارند. در روایت دیگری حضرت رضا مهربانی با مردم را نصف عقل معرفی می‌کنند: محبت و دوستی با مردم نصف عقل است.

از دیدگاه حضرت علی(ع) محبوب ترین بندگان در پیشگاه خداوند کسی است که با خانواده خود مهربان باشند: محبوب ترین مردم نزد خدای متعال کسی است که با خانواده خود مهربان بوده و با آنها با شفقت رفتار کند.

اعضای خانواده به ویژه زن و شوهر علاوه بر آنکه قلبشان باید سرشار از عشق و محبت به یکدیگر باشد در ابراز آن نیز باید اهتمام ویژه داشته در روایات اسلامی توصیه هایی وجود دارد که می توان آنها را در زمره مهارت ها و تکنیک های ابراز محبت ارزیابی کرد. از جمله این توصیه‌ها هدیه دادن، بوسیدن همسر، آراستگی و زینت برای همسر و تبسم است.

منبع: سفر با خورشید، زندگی به سبک امام رضا (ع)، محمد تقی فعالی

انتهای پیام

ما را در ایتا دنبال کنید

پیشنهاد میکنیم این مطالب را هم بخوانید