لوگو باشگاه زندگی

باشگاه زندگی

انتخاب آگاهانه

زندگی عاشقانه

کاری از اداره فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی

InShot_۲۰۲۴۰۲۰۴_۱۵۰۲۵۱۸۶۳

تحکیم خانواده در آموزه های دینی| توکل به خدا

در آموزه های دینی برای رشد و کارایی هر چه بیشتر خانواده و تحکیم این نهاد مهم اجتماعی راهکارهایی بیان شده است. برخی از مهمترین آنها بر اساس آموزه‌های رضوی توکل به خدا است.

 توکل به خدا در خانواده

خانواده ها در طول زندگی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. برخی از سختیها جنبه اقتصادی داشته برخی بهداشت و سلامت افراد خانواده را نشانه می‌رود و گروه دیگری از مشکلات مربوط به روابط میان اعضای خانواده است در چنین شرایطی ایمان و توکل بر خدا نقش مهمی ایفا می کند. توکل اراده اعضای خانواده را محکمتر و کوشش آنان را افزون تر می سازد. زمانی که انسان خود را در بن بست مشکلات گرفتار می بیند و نشانه های مادی از حل نشدن مشکلات حکایت ،دارد توکل روزنه ای از امید را در برابر او میگشاید و مشکلات از راههایی که گمان آن نمیرود حل میشود توکل بدین معناست که فراتر از تمام سببهای مادی، خدا مسبب الاسباب است. توکل سپردن تدبیر امور خویش به خداست؛ اینکه انسان کار کند اما آثار آن را از او طلب نماید. امام رضا (ع) توکل را این گونه معنا فرمود:حد توکل آن است که با وجود خدا از احدی غیر از او هراسی به دل راه ندهی.

مردی از امام رضا درباره معنای آیه و من يتوكل على الله فهو حسبه ” سؤال کرد حضرت فرمود: توکل درجاتی دارد؛ یکی آنکه در هر کاری که با تـو کـرده به او اعتماد داشته باشی به همه راضی باشی و بدانی که در هیچ خیری و در هیچ رأیی در حق تو کوتاهی نکرده و اختیار به دست اوست پس به او توکل کنی و کارها را به او واگذار کنی دیگر ایمان به غیب های اوست که تو از آنها بی خبری باید علمش را به او و امنایش واگذاری و درباره آن غیب ها و غیر آن به او اعتماد کنی.

منبع: سفر با خورشید، زندگی به سبک امام رضا(ع)، محمد تقی فعالی

انتهای پیام

 

ما را در ایتا دنبال کنید

پیشنهاد میکنیم این مطالب را هم بخوانید