لوگو باشگاه زندگی

باشگاه زندگی

انتخاب آگاهانه

زندگی عاشقانه

کاری از اداره فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی

InShot_۲۰۲۴۰۲۰۴_۱۵۰۲۵۱۸۶۳

اثرات فضای مجازی بر طلاق عاطفی 

طلاق عاطفی وضعیتی از زندگی مشترک است که زن و شوهر به طور رسمی و قانونی جدا نشده‌اند اما پیوندهای عاطفی و زناشویی میان آنها کاملا از بین رفته و مانند دو بیگانه با هم زیر یک سقف زندگی می‌کنند. بروز این شکل از زندگی مشترک که زن و شوهر در آن احساس نارضایتی می‌کنند، دارای عوارض و مشکلات جدی برای کانون خانواده و جامعه می‌باشد که فضای مجازی می‌تواند یکی از دلایل آن باشد.

این حالت ناگوار از زندگی مشترک می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و منجر به طلاق عاطفی شود. موضوع اصلی مقاله پیش رو درباره فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و اثرات آن بر طلاق عاطفی می‌باشد.

احتمالا فضای مجازی و شبکه های اجتماعی را به عنوان یک ابزار برای کسب کار و یا وسیله ای برای سرگرمی بشناسید. رنگ و لعاب و اغواگری این فضا به قدری چشمگیر است که باعث می‌شود از اثرات منتفی آن چشم پوشی کنیم. این در حالی است که برخی کارشناسان بر این عقیده اند که تنها درصد کمی از فضای مجازی مثبت است و بیشتر آن جنبه منفی دارد.

این روزها به وضوح مشاهده می‌کنیم که چگونه اعضای خانواده از پدر و مادر تا فرزندان با گوشی‌های در دست مدام شبکه‌های اجتماعی را پایین و بالا می‌کنند. اولین معضل همین است که ارتباط و تعامل میان اعضای خانواده کاهش یافته و شبکه‌های اجتماعی جایگزین آن شده است. در این میان روابط زوجین بیش از دیگران تحت تاثیر این فضا قرار گرفته است و وقت آنها را پر کرده است.

معضل دیگر خودنمایی‌های فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است که باعث می‌شود زن و شوهر دست به مقایسه‌های غیرمنطقی بزنند و زندگی دیگران را با زندگی خود قیاس کرده و احساس نارضایتی کنند. اوضاع زمانی فاجعه بارتر می‌شود که قیاس‌ها از سطح مادیات و تجملات زندگی به سطح خود همسران کشیده می‌شود و زن یا شوهر، همسر خود را با اشخاصی که در فضای مجازی می‌بینند، مقایسه می‌کنند، در حالی که فضای مجازی بیش از پیش به فضایی برای فخرفروشی و تظاهر تبدیل شده است و زوجین زندگی خود را با ظاهرنمایی زندگی دیگران مقایسه می‌کنند.

نکته دیگر ایجاد صمیمیت‌های افسارگسیخته میان زن و مرد در فضای مجازی است. به گونه‌ای فرد می‌پندارد در فضای غیر حقیقی برقراری چنین رابطه‌هایی ایرادی ندارد، حال آن که کاربران این فضا، کاملا حقیقی هستند. البته فضای مجازی نیز چنین خصوصیتی دارد که ارتباط میان افراد را آسان می‌سازد. یعنی ممکن است فردی در فضای حقیقی به یک جنس مخالف غریبه حتی نگاه هم نکند ولی در شبکه‌های اجتماعی به دلیل عدم حضور فیزیکی به راحتی با دیگران ارتباط می‌گیرد.

شاید برای شما این مسائل غیرممکن به نظر برسد که بخواهید بت برقراری تعامل با یک شخص غریبه در فضای مجازی به همسرتان خیانت کنید، اما باید متوجه باشید که بحران های اینچنینی به یکباره رخ نمی‌دهند و تدریجا ایجاد می‌شوند. ممکن است ناگهان چشم باز کنید و خود را در میان یک رابطه مجازی بلاتکلیف ببینید، در حالی که متاهل هستید. پس برای داشتن یک زندگی بی حاشیه و متعهدانه فاصله خود را با فضای مجازی حفظ کنید، به صورت کنترل شده و هدف مشخص به این فضا وارد شوید و چه بسا اگر ضرورتی نمی‌بینید، از آن استفاده نکنید یا دست‌کم سواد و اطلاعات خود را نسبت به این فضا بالا ببرید. برای حفظ زندگی مشترک‌تان فاصله خود را با همسرتان کم کنید و او را در اولویت درد و دل کردن و تنها محرم اسرار خود بدانید تا از ایجاد طلاق عاطفی جلوگیری کنید.

زهره علوی

انتهای پیام

ما را در ایتا دنبال کنید

پیشنهاد میکنیم این مطالب را هم بخوانید