بازیهای رایانهای امروزه به یک نهاد اجتماعی مهم تبدیل شدهاند، نهادی که جامعهپذیری بسیاری از کودکان و نوجوانان به کمک آن صورت میگیرد. در یک دهه گذشته انتقادهای بسیاری در خصوص محتوای بازیهای رایانهای و نیز آثار روانشناختی و عصبی بازیهای رایانهای صورت گرفته است. با این حال این صنعت روز به روز گسترش بیشتری پیدا میکند.
از سوی دیگر بازی سازی نیز در دنیای امروز مفهوم اساسی را در دنیای تولیدکنندگان بازیهای رایانهای به خود اختصاص داده است به صورتی که بازیسازان نیز وقت خود را صرف ساختن بازیهایی کردند که به بازیهای جدی یا هدفمند مشهور است. هدف از این بازیها تقویت مهارتهای روانی و اجتماعی بازیکنان است. بازیهای جدی یا هدفمند با بازیهای موسوم به آموزش یکسان نیستند اگرچه در پارهای نقاط با هم تلاقی دارند به عبارت دیگر آموزش و یادگیری هم بخشی از بازیهای جدی را به خود اختصاص میدهد و تنها بخشی از آن است.
فصول این کتاب عبارتند از : ۱-جریانشناسی پژوهشی مطالعات بازیهای رایانهای، ۲-ساختار زیباشناسی و بلاغت بازیهای رایانهای، ۳-بازیهای رایانهای هدفمند،سرمشقی نوین در بازیسازی، ۴- ابزارهای بلاغی در بازیهای رایانهای، ۵-توصیف عمومی متون مطالعه شده، ۶-مطالعه شیوههای ساخت ابزارهای بلاغی بازیهای رایانهای هدفمند.
این کتاب در ۲۱۴ صفحه توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است.