روانشناسی شهرت

به گزارش رصد دی‌جی‌زیست، به نقل از پایگاه پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی، کتاب ” روان شناسی شهرت ” به قلم گیل استیور، ترجمه احسان شاه¬قاسمی و به همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی منتشر شد.

اشتراک‌گذاری

خلاصه‌ای از مقدمه کتاب:

قطع به یقین می ­توان گفت که ظهور رسانه­ های اجتماعی در فراگیری مفهوم «سلبریتی» نقش اصلی را داشته است. بدین معنا که تجربۀ پیشین ما از مسئلۀ «شهرت» و «افراد مشهور» یا «چهره» کاملاً متفاوت از وضعیت کنونی ماست و اساساً مفهوم سلبریتی با فرد مشهور در عالم سیاست یا حتی یک «ستاره» در یک فیلم یا یک ورزش خاص متفاوت تلقی می­ شود. به گونه­ ای که این مفهوم با کسب درآمد برای شخص یا یک شرکت یا حتی یک جریان سیاسی همراه است. در واقع اساساً سلبریتی به کسی گفته می­شود که می­ تواند در خدمت «فروش بیشتر» یا «پیروزی» در یک کارزار سیاسی قرار گیرد. استفاده از سلبریتی­ ها، به عنوان بخشی از راهبردهای بازاریابی، رویه ­ای معمول در شرکت­ های بزرگ است و این شرکت­ ها با استفاده از آنان، نشان­ های تجاری خود را ارتقا می بخشند.

صنعت شهرت فقط با هدف کسب سود، سلبریتی­ ها را تولید می­ کند. نویسندگان و دانشمندان همواره اصالت سلبریتی­ ها را در برابر چشم مردم زیر سئوال می ­برند و می­ گویند ماشین تبلیغات «کیفیت ستارگی» یا فرهمندی را بزرگ­نمایی می ­کنند و بدون توجه به استعداد واقعی یا دستاوردهای یک فرد از او یک سلبریتی پولساز می­سازند. در واقع مفهوم سلبریتی به رسانه گره خورده است و بدون پشتیبانی رسانه­ ها نمی­ توان انتظار شکل­ گیری سلبریتی­ ها را داشت. اگرنه مسئلۀ «شهرت» تاریخی فراتر از رسانه­ های جمعی دارد.  

ما به سختی تلاش می­ کنیم تا اثری را که روی دیگران می ­گذاریم کنترل کنیم. مهم است که بدانیم نه فقط سلبریتی­ها، بلکه هر کسی  این کار را می­ کند. پس، اتهامی را که مطرح می ­شود که سلبریتی­ ها خودِ حقیقی خودشان را نشان نمی دهند، باید با این فهم بررسی کرد که این کاری است که همۀ ما انجام می­ دهیم و تفاوت فقط در اینجاست که سلبریتی­ ها این کار را برای مخاطبان بیشتری انجام می­ دهند. سبریتی ­ها هنگام حضور در منظر عموم خود واقعی یا اصیلیشان را نشان نمی دهند. همۀ رفتارهای آن ها نقش بازی کردن است و خود خصوصی آن­ها هرگز آن چیزی نیست که مردم فکر می­ کنند.

یکی از جذابیت­ های رسانه­ای اجتماعی این است که کاربر امید دارد دست کم در گوشه­ ای از جهان به سطحی از شهرت، معروفیت و شناخته شدن برسد. از آنجا که در اجتماع ما دستاوردهای مادی و اقتصادی را محصول شهرت می­ دانند، برای افرادی که می­ خواهند جرء افراد «پولدار و مشهور» به شمار بیایند جست و جوی شهرت یک هدف منطقی به نظر می ­رسد.

پیشنهاد میکنیم این مطالب را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید