ترویج محتوا چیست و چه تفاوتی با توزیع محتوا دارد؟

ترویج محتوا (Content Promotion) اصطلاحی است که گاهی مترادف با توزیع محتوا (Content Distribution) به‌کار می‌رود و گاه به صورت اصطلاحی مستقل مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته نام‌گذاری‌ها صرفاً یک قرارداد هستند. به این معنا که هیچ بخش‌نامه‌ی رسمی صادر نشده که هر اصطلاحی چه تعریفی دارد و در چه چارچوبی باید به‌کار برود.

طبق اصل پارتو شما باید ۲۰ درصد از زمان خود را به تولید محتوا اختصاص دهید و ۸۰ درصد آن را برای ارتقای پست‌تان در نظر بگیرید. همین جمله می‌تواند اهمیت ترویج را به طور کامل نشان دهد.

به نظر می‌رسد تفکیک این دو اصطلاح، می‌تواند مفید باشد و اگر ترویج محتوا را به عنوان یک فعالیت مستقل از تولید محتوا و توزیع محتوا در نظر بگیریم، این شیوه‌ی نگاه به حوزه‌ی محتوا می‌تواند برای ما ایده‌آفرین و الهام‌بخش باشد.

بعد از تولید محتوا، نوبت به این می‌رسد که نتیجه فعالیت‌های شما به دست مخاطبتان برسد. این مرحله، شامل دو بخش توزیع و ترویج محتوا است. 

از آن‌جا که تولید محتوا کار آسانی نیست و ما برای تولید محتوای خوب باید وقت و هزینه زیادی صرف کنیم، واضح است که وقتی محتوایی تولید می‌کنیم می‌خواهیم بیشترین نتیجه را از آن بگیریم. بنابراین تمایل داریم تعداد مخاطب بیشتری محتوای ما را ببینند و از آن استفاده کنند. همچنین علاقمندان بیشتری را جذب کنیم و در نتیجه به فروش بالاتر یا ساختن برند تجاری یا شخصی برسیم.

طبق اصل پارتو شما باید ۲۰ درصد از زمان خود را به تولید محتوا اختصاص دهید و ۸۰ درصد آن را برای ارتقای پست‌تان در نظر بگیرید. همین جمله می‌تواند اهمیت ترویج را به طور کامل نشان دهد. بنابراین اگر ۵ ساعت برای یک پست زمان صرف کرده‌اید، ۲۰ ساعت را برای ارسال پست‌تان اختصاص دهید.

در توزیع محتوا، هدف شما این است که محتوای خود را در یک مکان عمومی به اشتراک بگذارید تا هر کس بتواند آن را پیدا کند. بنابراین باید محتوا را در زمان درست و به شکل درست در کانال خودش منتشر کنید. اما در ترویج محتوا، هدف شما بسیار متفاوت است. بعد از انتشار عمومی محتوا، لازم است تمام توان و خلاقیت خود را برای بهتر دیده شدن محتوا به کار بگیرید.

تعریف ترویج محتوا

هر نوع تلاش، برنامه‌ریزی، تبلیغ و اقدام برای دیده‌شدن بهتر محتوا، آگاهی مخاطبان بیشتر از وجود محتوا و در نهایت ترغیب مخاطبان به خرید و/یا مصرف محتوا، زیرمجموعه‌ی ترویج محتوا قرار می‌گیرد.

هر کسب و کار آنلاینی، بسته به نوع خود باید دلایل مناسبی را به خوانندگانش بدهد که دوباره به آن سر بزنند و یا اینکه آن را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند. این دلیل می تواند یک محتوای آموزشی، یک مطلب طنز، یک تحلیل دقیق و یا هر محتوای دیگری باشد که قادر است گفتگو ایجاد کند.

ترویج محتوا به زبان ساده یعنی ما بتوانیم محتوای خودمان را از هر کانالی که ممکن است در معرض دید و در دسترس مخاطبانمان قرار دهیم. حتی بهتر است این کار به صورت هوشمندانه صورت گیرد و تلاش ما بر این باشد که افرادی که مخاطب هدف ما هستند و احتمال زیادی وجود دارد از مطلب ما استفاده کنند، از محتوای ما آگاه شوند.

برای این کار روش‌های مختلفی وجود دارد؛ مثلاً می‌توانیم با استفاده از بهینه‌سازی سایت یا سئو سعی کنیم در صفحه اول نتایج جست‌وجو باشیم تا افرادی که در زمینهٔ کاری ما جست‌وجو می‌کنند سایت ما را پیدا کنند. یا مثلاً شما مقاله‌ای با موضوع دیجیتال مارکتینگ در وبلاگ خود منتشر کردید. شما می‌توانید از طریق کانال تلگرام، اینستاگرام، لینکدین، فیسبوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی انتشار مقاله خود را اعلام کنید تا افراد علاقه‌مند آن را ببیند و به مقاله شما دسترسی داشته باشند.

ترویج و توزیع محتوا، دقیقاً همان مرحله‌ای از بازاریابی محتوا است که بسیاری شرکت‌ها از انجامش عاجزند. همین که محتوا تولید می‌شود، آن را روی وبلاگ و صفحات اجتماعی شرکت قرار می‌دهند و تصور می‌کنند که کار تمام شده است. این شرکت‌ها به اشتباه تصور می‌کنند بازدیدکنندگان، خود‌به‌خود از اینجا به بعد به سوی‌شان سرازیر خواهند شد، اما واقعیت این است که چنین اتفاقی نخواهد افتاد!

یکی از دلایلی که این اتفاق نمی‌افتد، این است که اینترنت، شلوغ و پُر از مطلب است. هر چقدر هم محتوای تولیدی شما فوق‌العاده باشد، آنقدر محتوای دیگر هست که اجازۀ دیده شدن به شما نمی‌دهند.

به همین خاطر است که از نخستین روزی که شروع به تولید محتوا می‌کنید، باید به فکر ترویج و توزیع آن باشید. باید بدانید که مردم چطور محتوای آنلاین را به اشتراک می‌گذارند. چندان درست نیست که تصور کنیم به اشتراک گذاشته شدن محتوا توسط یک فرد تاثیرگذار، به صورت زنجیره‌ای باعث به اشتراک گذاری‌های بعدی هم می‌شود. 

در مطالب بعدی، به شیوه‌های ترویج محتوا خواهیم پرداخت.


اشتراک‌گذاری

به اشتراک گذاری بر روی facebook
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی email
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی whatsapp

پیشنهاد میکنیم این مطالب را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.