وَإِذَا طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَلا تَعْضُلُوهُنَّ أَنْ يَنْكِحْنَ أَزْوَاجَهُنَّ إِذَا تَرَاضَوْا بَيْنَهُمْ بِالْمَعْرُوفِ ذلِكَ يُوعَظُ بِهِ مَنْ كَانَ مِنكُمْ يُؤْمِنُ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ذلِكُمْ أَزْكَى لَكُمْ وَأَطْهَرُ وَاللّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُون.[2]
«و هنگامى كه زنان را طلاق داديد و به سرآمدِ (عدّه) شان رسيدند. پس مانعشان نشويد كه با همسرانِ (سابقِ) شان، ازدواج كنند؛ هنگامى كه رضايت طرفينى بين آنان بطور پسنديده بر قرار است. اين [دستورى است كه] هر كسى از شما كه به خدا و روز بازپسين ايمان دارد، به آن پند داده مىشود. اين [دستور] براى شما، رشد آورتر و پاك كنندهتر است، و خدا مىداند و شما نمىدانيد.»
شأن نزول
حكايت شده كه يكى از ياران پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله به نام «مَعْقَل» با ازدواج مجدد خواهرش با شوهر اوّل او مخالفت مىكرد. آنان قبلًا از هم جدا شده بودند، ولى پس از پايان عِدّه طرفين تمايل داشتند كه با عقد جديدى مجدداً ازدواج كنند.
آيهى فوق نازل شد و «مَعقَل» را از مخالفت با چنين ازدواجى باز داشت.
نكتهها و اشارهها
1. آيهى فوق يك حكم كلّى را در مورد زنانى كه طلاق گرفته و از شوهران خود جدا شدهاند بيان مىكند و منحصر در يك فرد نيست. اين آيه با يك عادت جاهلى به مبارزه برخاسته است كه زنان را در ازدواج مجبور مىساختند و تمايل آنان را در ازدواج دخالت نمىدادند و به دنبال اين روش، اگر زن ازدواج رسمى هم مىكرد و سپس از همسرش جدا مىشد، باز هم ازدواج مجدد او به ارادهى اوليا و نزديكان وى بستگى داشت. گاهى زن و مرد علاقهمند به ازدواج بودند، اما اطرافيان به خاطر منافع خود يا خيالات و موهومات، از اين پيوند جلوگيرى مىكردند. قرآن كريم، صريحاً اين روش را محكوم كرد.
2. زنانى كه يك بار ازدواج كردهاند، در ازدواج مجدد خود هيچ گونه نيازى به جلب موافقت پدر، مادر و نزديكان خويش ندارند و حتى مخالفت آنان نيز بىاثر است. پس، مفهوم آيهى فوق يك حكم كلّى در بارهى سرپرستان و نزديكان زن است كه هيچكدام از اوليا و افراد بيگانه حق ندارند با چنين ازدواجى مخالفت كنند و تصميم گيرندهى اصلى زن و مرد هستند.
البته تصميم و توافق آنها بايد پسنديده و شايسته، يعنى براساس عقل و عدل باشد.
3. در اين آيه عمل به اين دستورات موجب «طهارت» و «تزكيه» معرفى شده است؛ چرا كه عمل به دستورات الهى، هم آلودگىهاى مختلفى را كه بر اثر خطاكارى، دامنگير خانوادهها مىشود، برطرف و پاك مىسازد و هم موجب رشد، تكامل و خير و بركت آنها مىشود؛ «1» از جمله فرزندان شايسته به آنان عطا مىكند.
آموزهها و پيامها
1. اساس ازدواج، رضايت پسنديدهى طرفين است.
2. ازدواج مجدد، موجب پاكى و رشد افراد مىشود.
3. عدم اطلاع شما از حكمتها و اسرار احكام الهى مانع اجراى آنها نشود.
4. ايمان به خدا و رستاخيز زمينهساز پندپذيرى و اجراى احكام الهى است.
5. مانع ازدواج زوجهاى علاقهمند نشويد، (كه زمينهساز ناپاكى و عدم رشد آنان مىشويد).
8 پاسخ
provera 5mg drug buy praziquantel generic microzide online
quit smoking cigarettes withdrawals buy medication online without strongest pain relief medication
periactin usa buy fluvoxamine 100mg for sale order nizoral 200 mg generic
how does antiviral medication work daily suppressive therapy for herpes ozempic not covered by insurance
cheap duloxetine generic duloxetine 40mg buy modafinil
antifungal drugs types buying blood pressure medicine online high blood pressure prescription online
promethazine price stromectol 3mg pill buy ivermectin 3mg
chamomile tea for ulcer pain get prescription for uti online boots online doctor uti