وَإِذَا طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَلا تَعْضُلُوهُنَّ أَنْ يَنْكِحْنَ أَزْوَاجَهُنَّ إِذَا تَرَاضَوْا بَيْنَهُمْ بِالْمَعْرُوفِ ذلِكَ يُوعَظُ بِهِ مَنْ كَانَ مِنكُمْ يُؤْمِنُ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ذلِكُمْ أَزْكَى لَكُمْ وَأَطْهَرُ وَاللّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُون.[2]
«و هنگامى كه زنان را طلاق داديد و به سرآمدِ (عدّه) شان رسيدند. پس مانعشان نشويد كه با همسرانِ (سابقِ) شان، ازدواج كنند؛ هنگامى كه رضايت طرفينى بين آنان بطور پسنديده بر قرار است. اين [دستورى است كه] هر كسى از شما كه به خدا و روز بازپسين ايمان دارد، به آن پند داده مىشود. اين [دستور] براى شما، رشد آورتر و پاك كنندهتر است، و خدا مىداند و شما نمىدانيد.»
شأن نزول
حكايت شده كه يكى از ياران پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله به نام «مَعْقَل» با ازدواج مجدد خواهرش با شوهر اوّل او مخالفت مىكرد. آنان قبلًا از هم جدا شده بودند، ولى پس از پايان عِدّه طرفين تمايل داشتند كه با عقد جديدى مجدداً ازدواج كنند.
آيهى فوق نازل شد و «مَعقَل» را از مخالفت با چنين ازدواجى باز داشت.
نكتهها و اشارهها
1. آيهى فوق يك حكم كلّى را در مورد زنانى كه طلاق گرفته و از شوهران خود جدا شدهاند بيان مىكند و منحصر در يك فرد نيست. اين آيه با يك عادت جاهلى به مبارزه برخاسته است كه زنان را در ازدواج مجبور مىساختند و تمايل آنان را در ازدواج دخالت نمىدادند و به دنبال اين روش، اگر زن ازدواج رسمى هم مىكرد و سپس از همسرش جدا مىشد، باز هم ازدواج مجدد او به ارادهى اوليا و نزديكان وى بستگى داشت. گاهى زن و مرد علاقهمند به ازدواج بودند، اما اطرافيان به خاطر منافع خود يا خيالات و موهومات، از اين پيوند جلوگيرى مىكردند. قرآن كريم، صريحاً اين روش را محكوم كرد.
2. زنانى كه يك بار ازدواج كردهاند، در ازدواج مجدد خود هيچ گونه نيازى به جلب موافقت پدر، مادر و نزديكان خويش ندارند و حتى مخالفت آنان نيز بىاثر است. پس، مفهوم آيهى فوق يك حكم كلّى در بارهى سرپرستان و نزديكان زن است كه هيچكدام از اوليا و افراد بيگانه حق ندارند با چنين ازدواجى مخالفت كنند و تصميم گيرندهى اصلى زن و مرد هستند.
البته تصميم و توافق آنها بايد پسنديده و شايسته، يعنى براساس عقل و عدل باشد.
3. در اين آيه عمل به اين دستورات موجب «طهارت» و «تزكيه» معرفى شده است؛ چرا كه عمل به دستورات الهى، هم آلودگىهاى مختلفى را كه بر اثر خطاكارى، دامنگير خانوادهها مىشود، برطرف و پاك مىسازد و هم موجب رشد، تكامل و خير و بركت آنها مىشود؛ «1» از جمله فرزندان شايسته به آنان عطا مىكند.
آموزهها و پيامها
1. اساس ازدواج، رضايت پسنديدهى طرفين است.
2. ازدواج مجدد، موجب پاكى و رشد افراد مىشود.
3. عدم اطلاع شما از حكمتها و اسرار احكام الهى مانع اجراى آنها نشود.
4. ايمان به خدا و رستاخيز زمينهساز پندپذيرى و اجراى احكام الهى است.
5. مانع ازدواج زوجهاى علاقهمند نشويد، (كه زمينهساز ناپاكى و عدم رشد آنان مىشويد).
16 پاسخ
free free free online freedatingsites online dating best sites free
Phone Number For Reservations:👉 http://pastelink.net/5u444sc2
порно видео чат рулетка. Click Here:👉 https://rt.beautygocams.com/
промо код мелбет. Click Here:👉 https://mebel-3d.ru/libraries/news/?melbet_2020_promokod_dlya_registracii_besplatno.html
purchase cialis without prescription order generic tadalafil 5mg cheap erectile dysfunction pill
order accutane 10mg for sale order absorica generic order azithromycin without prescription
azipro 500mg without prescription buy azipro 250mg for sale gabapentin 100mg cost
order furosemide online cheap buy albuterol generic purchase albuterol sale
buy ramipril pills brand etoricoxib 120mg arcoxia 60mg without prescription
buy vardenafil 20mg online oral zanaflex order hydroxychloroquine pill
order mesalamine 400mg pill irbesartan cost buy avapro 150mg for sale
benicar uk buy benicar 10mg generic depakote 500mg pill
clobetasol online buy how to get cordarone without a prescription cordarone usa
buy clobetasol for sale cordarone 200mg without prescription buy amiodarone 200mg generic
carvedilol price order aralen 250mg pills chloroquine generic
acetazolamide 250 mg sale buy isosorbide 20mg online cheap buy imuran 50mg pill