احكام عدّه‏ى طلاق زنان بى‌عادت ماهيانه، باردار و يائسه

وَاللَّائِي يَئِسْنَ مِنَ الْمَحِيضِ مِنْ نِسَائِكُمْ إِنِ ارْتَبْتُمْ فَعِدَّتُهُنَّ ثَلاثَةُ أَشْهُرٍ وَاللَّائِي لَمْ يَحِضْنَ وَأُولاتُ الْأَحْمَالِ أَجَلُهُنَّ أَنْ يَضَعْنَ حَمْلَهُنَّ وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مِنْ أَمْرِهِ يُسْراً ً* ذلِكَ أَمْرُ اللَّهِ أَنزَلَهُ إِلَيْكُمْ وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يُكَفِّرْ عَنْهُ سَيِّئَاتِهِ وَيُعْظِمْ لَهُ أَجْرا. [2]

«و از زنان شما كسانى كه از عادت ماهانه نااميدند، اگر (در مورد باردارى آنان) شك كنيد، پس عدّه‏ى آنان سه ماه است و (نيز) زنانى كه عادت ماهانه نشده‏اند؛ و زنان باردار، سرآمد (عدّه‏ى) آنان اين است كه بارشان را بگذارند؛ و هركس خود را از [عذاب‏] خدا حفظ كند، براى او كارش را آسان قرار مى‏دهد.* اين فرمان خداست كه آن را به سوى شما فروفرستاده است؛ و هركس خود را از [عذاب‏] خدا حفظ كند، بدى‏هاى (گناهان) او را از وى مى‏زدايد و پاداش را براى او بزرگ مى‏سازد.»

شأن نزول

حكايت شده كه «ابىّ بن كعب» كه از ياران پيامبر صلى الله عليه و آله بود عرض كرد:

عدّه‏ى برخى زنان در قرآن نيامده است؛ از جمله: زنان صغيره و زنان كبيره (يائسه) و زنان باردار. آيه‏ى فوق فرود آمد و احكام اين زنان را بيان كرد.

نكته‏ها و اشاره‏ها

1. در آيات قبل و اين آيه حكم عدّه‏ى طلاق چهار گروه از زنان بيان شد:

الف) زنان يائسه كه عادت ماهيانه نمى‏بينند، كه عدّه‏ى طلاق آنها سه ماه است.

ب) زنانى كه اصلًا عادت ماهيانه نمى‏بينند، كه عدّه‏ى طلاق آنها نيز سه ماه است.

البته اين دو مورد در صورتى است كه در معرض باردارى باشند و از اين نظر مشكوك باشند.

ج) زنان باردار، كه عدّه‏ى آنان تا هنگامى است كه وضع حمل كنند.

د) زنان عادى كه هيچ كدام از شرايط فوق را ندارند، كه سه پاكى عدّه نگاه مى‏دارند.

2. مقصود از شك در مورد زنان يائسه، يا آن است كه پس از سنّ يائسگى ممكن است اتفاقاً باردار شوند و يا منظور زنانى است كه به درستى نمى‏دانيم به سن يائسگى رسيده‏اند يا نه و يا مقصود شك در حكم الهى آنان است، البته ظاهر آيه با احتمال اول سازگارتر است.

3. مقصود از زنانى كه عادت ماهيانه ندارند، يا دختران نابالغ است و يا زنانى كه بعد از بلوغ هم عادت ماهيانه ندارند.

4. در اين آيات به سه پيامد مهم تقوا اشاره شده است:

الف) تقوا موجب آسان شدن كارها براى انسان مى‏شود؛

ب) موجب زدودن بدى‏ها و گناهان مى‏شود؛

ج) موجب افزايش پاداش انسان مى‏شود.

5. هر چند آثارى كه در اين آيات و آيات پيشين براى تقوا بيان شد به نوعى به مسئله‏ى طلاق و رعايت احكام و قوانين آن مربوط مى‏شود، يعنى مى‏خواهد مردان و زنان را با ياد پارسايى، تقوا و آثار مثبت تشويق كند كه دست از لجاجت و آزار همسر خود بردارند و به زندگى مشترك بازگردند يا حد اقل در اين مورد قوانين را رعايت كنند و در مورد شمارش عدّه و مانند آن دروغ نگويند، اما اين آيات آثار و پيامدهاى تقوا را به طور مطلق بيان مى‏كند كه شامل موارد ديگر نيز مى‏شود.

6. مقصود از «سَيئات» گناهان است كه شامل گناهان كوچك و بزرگ مى‏شود، ولى در اين جا به گناه از جهت بد بودن اشاره شده است كه تقوا اين سوء سابقه را مى‏زدايد و چهره‏ى روشنى از انسان ارائه مى‏كند.

آموزه‏ها و پيام‏ها

1. احكام عدّه‏ى طلاق زنان بى عادت ماهيانه باردار و يائسه را بشناسيد و حقوق و مقررات آنها را رعايت كنيد.

2. تقوا موجب آسان شدن كارهاست.

3. تقوا موجب زدودن گناهان و افزايش پاداش انسان مى‏شود.

4. قوانين طلاق الهى است (پس آنها را رعايت كنيد).

5. اگر طالب آسان شدن كارها، آمرزش گناهان و افزايش پاداش هستيد، پارسايى و خودنگه‏دارى پيشه سازيد

  1. . استفاده شده از تفسیر مهر.
  2. . الطلاق، 4 و5.
کلیدواژه‌ها:باشگاه زندگی, طلاق

پیشنهاد میکنیم این مطالب را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *